De impact van de informatierevolutie

informatierevolutie

 

Wist je dat iemand in de Middeleeuwen in zijn leven evenveel informatieprikkels te verwerken kreeg als wij vandaag in één dag?! Als je het over de jaren heen bekijkt is de (r)evolutie zo indrukwekkend dat we nu eigenlijk overspoeld worden door een vloedgolf aan beschikbare informatie. En deze informatiestroom heeft ook iets belangrijks in gang gezet rond de introductie van het thema ‘werkgeluk’.

It’s a small world

We kunnen het ons nog moeilijk voorstellen, maar er was een tijd waarin men een brief kon schrijven die pas weken later op zijn bestemming arriveerde. En niemand die daar zenuwachtig van werd. Waar de informatieoverdracht vroeger enkel gebeurde van mond tot mond, legde de installatie van een radio-ontvanger door Koning Albert I in 1914 de basis voor een nieuw communicatiemedium in België. Pas in 1953 zien we televisie vorm krijgen in ons land, wat dan weer een nieuwe informatiestroom op gang bracht. Eentje waarbij bijvoorbeeld de West-Vlamingen eindelijk ook konden ontdekken wat de Limburgers nu eigenlijk bezighield. De komst van het internet deed daar nog een schepje bovenop. Aanvankelijk enkel weggelegd voor bedrijven en academici, raakte het eind jaren negentig ook ingeburgerd bij het brede publiek. De rest is geschiedenis.

Sindsdien heeft de digitale evolutie zich bliksemsnel ontvouwd. Het is niet meer bij te benen aan welk tempo er nieuwigheden worden geïntroduceerd die een revolutionaire impact hebben op ons dagelijkse leven. De wereld is ondertussen virtueel gezien belachelijk klein geworden. Als iemand in Rusland niest, voelt men in Amerika onmiddellijk de bui hangen. In Dubai willen ze de hoogste wolkenkrabber hebben? Nog voor de eerste steen gelegd is, zijn er al plannen in andere landen om hen de loef af te steken. Een popster komt te overlijden? Bijna gelijktijdig met het uitblazen van zijn laatste adem heeft het nieuws zich als een lopend vuurtje over de aardbol verspreid. In een recent verleden nog onvoorstelbaar, vandaag pure realiteit.

werkgeluk

Werkgeluk als bijproduct van de informatierevolutie

Mocht het nieuws uit andere landen niet zo makkelijk beschikbaar zijn, zouden we in ons kleine landje absoluut niet bezig zijn met hoe het leven er bijvoorbeeld aan toe gaat in het hoge Noorden. Vandaag weten we dat men in Scandinavië ware meesters zijn in het organiseren van hun geluk. Zowel privé als op het werk. Gluren bij de buren en zelfs een heel eind verder wordt een makkie en dat groene gras aan de overkant brengt in ons land een aantal dromers op ideeën die op hun beurt deining op zee doen ontstaan.

Dankzij de rijkelijk en snel verspreide informatie uit elk uithoekje van de wereld kunnen we ons volop laten inspireren. We ontdekken bijvoorbeeld ook hoe onze Noorderburen dit aanpakken. We kunnen letterlijk meevolgen waar zij resultaten boeken en concluderen dat werken aan werkgeluk echt wel loont!

Zo spoelt ook in België een inspirerende golf aan die toont hoe we aan welzijn en geluk kunnen werken. We zien wereldwijd trouwens een beweging ontstaan waardoor we de persona op ons werk en ons privéleven niet langer strikt van elkaar gescheiden houden. The crazy ones, the misfits, the rebels,.. Zij beseffen al snel wat hen te doen staat: surfen op die golf van welzijn en geluk die ook onze werkomgeving overspoelt. En dat vinden wij natuurlijk een ongelofelijk spannende evolutie.

Wil je graag meer weten over andere onderstromen die de huidige dynamiek rond werkgeluk bepalen? Dan nodigen we je graag uit om de komende tijd onze blog artikels in het oog te houden.

Of je kan natuurlijk dit en véél meer ontdekken in het boek Van Welvaart naar Werkgeluk.

Van Welvaart naar Werkgeluk

 

You might be interested in …