Meer dan eens haalde het topbedrijf schoenen Torfs de pers met ronkende titels als “Schoenen Torfs verkozen tot beste werkgever van Europa”. In België werd Torfs reeds tien maal verkozen tot beste werkgever. In 2019 werd het Belgische familiebedrijf zelfs uitgeroepen tot nummer één in Europa. Zo laten zo 124 andere “best places to work” achter zich. Wat maakt dat een schoenwinkelketen zo’n indrukwekkend parcours aflegt? En wat kan jouw organisatie doen om de Torfs van jouw sector te worden?
Bedrijfscharter
Dat het schoentje zelden wringt bij Torfs heeft ongetwijfeld te maken met de duidelijk gedefinieerde basis van hun bedrijfscultuur. Als familiebedrijf gaat de organisatie prat op hun charter: “Als familie scharen we ons achter de waarden: respect, eerlijkheid, vertrouwen, klant- en marktgerichtheid, resultaatgerichtheid, kwaliteit, maatschappelijk engagement, harmonie tussen alle belanghebbenden, werklust en fun. Hierbij stellen we de mens steeds centraal.” Dat deze waarden véél meer zijn dan enkel slogans aan de kantoormuren, mag blijken uit de herhaaldelijke positieve reacties van zoveel werknemers.
Open communicatiecultuur
Schoenen Torfs opteert voor een persoonlijke aanpak waarbij iedereen iedereen kent. Hier werken immers mensen, geen nummers of functietitels. Deze persoonlijke aanpak gaat hand in hand met een directe communicatie zowel tussen collega’s onderling als tussen medewerker en leidinggevende. Ook op beslissende momenten wordt deze werkwijze doorgetrokken. Wouter Torfs haalt dit trouwens zelf aan met de woorden “Van manager tot winkelbediende, als er een beslissing gemaakt moet worden, trek je mond dan open“.
Hire for attitude and train for skills (Peter Drucker)
Om de schoenenboot vlot te water te houden, is het volledige rekruteringsproces gericht op het aan boord halen van de juiste mensen. Hierbij primeren attitude en mentaliteit. Individuen die enkel gestuurd worden door individuele prestaties en vooral gericht zijn op het binnenhalen van bonussen zijn hier aan het foute adres. Teamwerk is voor elke medewerker een evidentie.
Torfs vraagt dus heel wat van zijn medewerkers, maar doet er ook alles aan om een werkgelukkige bedrijfscultuur te faciliteren. Zo werken ze maximaal vanuit talenten en krijgen medewerkers voor hun verjaardag een dagje vrij. Het zijn slechts een paar voorbeelden van de warme menselijkheid die centraal staat en waarmee de organisatie ondersteuning geeft aan gelukkige medewerkers. En deze happy employees dragen sowieso bij tot meer gelukkige klanten. Klantentevredenheid is elke dag opnieuw een heuse uitdaging binnen het retail-landschap dat momenteel wordt gekenmerkt door sterke concurrentie en enorme druk op marges. Zelfs binnen dit klimaat toont Torfs dat een goed HR-beleid alsnog mogelijk is én dat de kassa klopt op het einde van de dag. Sterker nog: volgens Torfs worden hun medewerkers net resistenter tegen de druk dankzij hun mensgerichte cultuur. Een mooi voorbeeld van werkgeluk in de praktijk.
Wat heb jij nog nodig om de Torfs in jouw sector te worden? Neem contact met ons op via www.tryangle.be en wij denken graag met je mee.