Vandaag kijken bijzonder veel bedrijven met grote ogen naar Gen Z. “Ze zijn zo assertief,” zeggen velen. “Een beetje te assertief” volgens anderen. “Ronduit arrogant, te veeleisend en gewoon naïef als ze denken dat wij ons gaan aanpassen aan hen,” volgens nog anderen.
Jammer om deze remmende overtuigingen de bovenhand te laten nemen terwijl we net zoveel kunnen leren van deze jongste generatie op de arbeidsmarkt. Ze zijn trouwens onze toekomst, dus of je nu wil of niet, elk bedrijf zal op zoek moeten naar hoe ze deze jongste generatie kan warm maken en houden.
De belangrijkste sleutel? Train them to retain them en zorg ervoor dat ze zich thuis voelen. We zetten enkele concrete tips op een rijtje.
If they’re not growing, they’re going
Gen Z groeide op in tijden van exponentiële groei en snelle verandering. Het besef dat ze zich voortdurend moeten kunnen aanpassen aan de steeds wisselende contexten zit diep ingebakken. Net daardoor is hun drang naar bijscholing zeer groot. Gen Z kijkt naar werk als één grote leerkans. Groei en progressie vormen dan ook hun ijkpunt. Bijgevolg raken ze snel uitgekeken op een job waarin ze het gevoel hebben niet (meer) te kunnen groeien en bijleren.
Nog een hele carrière voor zich
Aan de start van hun carrière zijn de jongste collega’s zich zeer sterk bewust van het steeds veranderende landschap. Dit maakt dat ze ook maar al te goed beseffen dat een bloeiende werkgever misschien morgen moet overgaan tot een collectief ontslag. Hierdoor kijken ze vooral naar de vaardigheden die ze nodig hebben om zich, indien nodig, buiten de huidige werkcontext vlot op de arbeidsmarkt te kunnen bewegen. Laat de mythe dat Gen Z niet bereid is om hard te werken dan ook voor eens en voor altijd de wereld uit zijn. Ze zijn bereid én in staat om hard te werken zolang ze maar bijleren en ervaring opdoen.
Jobzekerheid betekent voor hen aanwerfbaar zijn
Gen Z is ervan overtuigd dat er geen zogenaamde “iron rice bowl jobs” meer zijn. Je carrière starten en eindigen bij één en dezelfde werkgever is volgens hen niet meer van deze tijd. Net om die reden herdefiniëren ze het concept “jobzekerheid” en geven er een meer wendbare betekenis aan. Net daarom zijn ze het aan zichzelf verplicht om voortdurend te sleutelen aan die vaardigheden die hen aanwerfbaar maken én houden.
The sense of belonging
Een enorm onderschatte factor die bij Gen Z is hun drang naar “goede collega’s”. Dit betekent voor hen mensen die helpen groeien, maar evengoed mensen die samen met hen groeien en waar ze een sterke verbinding mee kunnen voelen. Gelijkgestemden in feite, maar dit mag op heel diverse manieren zijn. De ene collega zal misschien een mentor zijn, terwijl de andere collega in een gelijkaardige levensfase zit. Zolang Gen Z “een klik” voelt, zit het goed.
Zinloos aanwezig zijn is so nineties
Gen Z houdt van persoonlijk sociaal contact. Het lijkt misschien wat contradictorisch aan hun veelvuldig schermgebruik, maar voor hen gaat niets boven een goed gesprek. Ze zijn vaak de eersten om mee te doen met de vrijdagmiddagborrel of een verbindende teamactiviteit – wat niet mag verbazen als je het voorgaande punt in het achterhoofd hebt. Gen Z staat ook absoluut niet weigerachtig tegen werken op kantoor en huivert vaak voor een volledige remote job. De basisvoorwaarde is wel dat aanwezigheid op kantoor zinvol is. Als ze de meerwaarde niet inzien om naar kantoor te gaan, zullen ze zich verzetten tegen de verplaatsing.
Het belang van de bedrijfscultuur
Gen Z doet bewust of onbewust een heuse waardencheck alvorens zich aan een bedrijf te binden. Indien hun persoonlijke waarden niet matchen met de waarden van de organisatie, zullen ze meestal niet in zee gaan met die werkgever. Bovendien vinden ze het fundamenteel om een bedrijfscultuur te omarmen die de mens centraal zet. Gen Z is er immers van overtuigd dat een bedrijf gelijkaardige mensen aantrekt en wat ze zoeken zijn collega’s die geven om hun collega’s. Als dat niet het geval is, is het risico volgens Gen Z te groot dat stress en overwerk de bovenhand nemen waardoor die broodnodige leer- en groeikansen onder druk dreigen te komen. Ook waardering krijgt zo minder kans en daar is Gen Z enorm gevoelig aan.
Natuurlijk zijn bovenstaande tips slechts een kleine greep uit aspecten waar je mee aan de slag kan als werkgever, HR-professional, leidinggevende, collega, … om Gen Z alle kansen te geven. Er is daarnaast zeker nog zoveel meer mogelijk én nodig.
Nog 2 slotbedenkingen
Gen Z is, net als alle andere generaties, slechts dat: de naam van een generatie. Voor we gelijkenissen tussen mensen van eenzelfde generatie zien ontstaan, stijgen de unieke persoonskenmerken van ieder mens mijlenver boven de generatieclichés heen. Laat dit artikel een houvast zijn om jonge collega’s beter te kunnen begrijpen, maar laat het geen hokjesdenken in de hand werken.
Staar je vooral ook niet blind op de vraag wie zich aan wie zou moeten aanpassen want daar gaat het niet over. Gen Z is de generatie van de toekomst. Vandaag reeds actief op de arbeidsmarkt met een duidelijke visie op werk en een mondigheid om die visie handen en voeten te geven. Ook al is dat beeld misschien niet wat minder jonge generaties aanhangen, enkel een oprechte dialoog kan ons helpen om te leren van en met elkaar. Dat is de enige manier want of je het nu leuk vindt of niet, Gen Z zijn de jonkies van vandaag, maar de managers van morgen. Net zoals het de Boomers, Gen X en Gen Y verging. Het is aan ons allen om elkaar te vinden en met elkaar te verbinden. Samen sterk – dat beseft Gen Z maar al te goed!
Natuurlijk zijn bovenstaande tips slechts een kleine greep uit aspecten waar je mee aan de slag kan als werkgever, HR-professional, leidinggevende, collega, … om Gen Z alle kansen te geven. Er is daarnaast zeker nog zoveel meer mogelijk én nodig.