In de podcast & videoreeks “SOS Werkgeluk” brengen we korte episodes waarin we op zoek gaan naar concrete tips omtrent een specifieke uitdaging rond welzijn of werkgeluk.
SOS Werkgeluk – Aflevering 10
Hoe ga je als leidinggevende om met een team waarbinnen geroddeld wordt? Niemand vindt roddelen leuk, maar – heel eerlijk – we doen het allemaal wel eens. Moet je bang zijn voor de negatieve effecten ervan? Of zijn er ook positieve aspecten aan roddelen? Je ontdekt het antwoord op deze vragen én 3 tips om met roddelende teams om te gaan in deze aflevering van SOS werkgeluk.
Tip 1: Roddelen en verbinding
Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat roddelen bijzonder moeilijk te stoppen is. Roddelen heeft namelijk een verbindend aspect, een sociale functie die inherent is aan het menselijk communiceren. Je zal het nooit compleet kunnen uitroeien, dus probeer dat ook niet.
Wel is het van belang om je bewust te zijn van roddelgedrag op het werk en de persoon die roddelt vriendelijk maar duidelijk aan te spreken op het gestelde gedrag. Wees daarnaast een rolmodel en vermijd om aan dergelijke praktijken deel te nemen. Probeer bijvoorbeeld neutraal te blijven en bied een luisterend oor zonder deel te nemen aan het geroddel.
Tip 2: Van angst naar inzicht
Als roddelen altijd aanwezig zal blijven, moeten we dan bang afwachten tot de negatieve gevolgen ervan zich verspreiden als een lopend vuurtje? Kijk dan eens naar wat al dat roddelen je kan vertellen als signaal. Graaf wat dieper naar waarover er gekletst wordt of waarom een bepaalde persoon geviseerd wordt? Wat wordt er precies gezegd?
Misschien zijn er (terechte) frustraties omwille van iemands gedrag of werkethos? Dan mag die persoon daar – op een constructieve manier – ook wel over aangesproken worden. Wat we vaak zien is dat persoonlijke interpretaties of veronderstellingen gedeeld worden met iedereen behalve de persoon in kwestie. De roddelaar in kwestie de vraag stellen of dit al eens besproken met de persoon waarover het gaat, kan krachtig en verhelderend werken.
Roddelen kan ook een diepere teamdynamiek blootleggen: mogelijks is de persoon waarover geroddeld wordt niet het probleem, maar spelen er onderliggende issues in het team, met een onterecht slachtoffer tot gevolg. Als leidinggevende of zaakvoerder hou je best je ogen en je oren open om het geroddel op te vangen en om je bewust te helpen worden van wat er leeft binnen het team.
Tip 3: Positief roddelen
Vaak associëren we roddelen vooral met een negatieve context. We denken meteen aan alle negatieve opmerkingen en de schadelijke kant ervan. Maar wist je dat roddelen ook positief kan zijn? Er is trouwens niets krachtiger dan positieve roddels, vol met complimenten en constructieve zaken. Als we toch getuige zijn van negatief geroddel, kunnen we anderen bijvoorbeeld uitnodigen om ook enkele positieve opmerkingen over de ander toe te voegen.
Als de teamsfeer goed is maar niet geweldig, kan je positief roddelen bewust inzetten als team oefening. Dit houdt in dat je collega’s uitnodigt om positieve feedback over elkaar op te schrijven of zelfs tijdens een teamvergadering deze positieve opmerkingen met elkaar te delen. Dit kan een effectieve manier zijn om de teamdynamiek te verbeteren en een positievere werkomgeving te creëren.
Bekijk deze episode via ons Youtube kanaal.
Leg jouw vraagstuk voor aan onze experten!
Onze topics zijn gebaseerd op echte cases en reële vragen, dus ook jij kan jouw concrete vragen doorsturen en wij zullen ons best doen om deze te beantwoorden in onze video’s. Voel je comfortabel om elke gewenste vraag te stellen, in deze reeks behandelen we elke voorbeeld dan ook anoniem.
Nog meer inspiratie?
Heb je iets meer tijd? Dan kan je terecht in onze Try a Different Angle Podcast, waarin we dieper ingaan op werkgeluk hero cases en sterke welzijnsinitiatieven van specifieke organisaties.