Leiding geven aan medewerkers op verschillende locaties

In de podcast & videoreeks “SOS Werkgeluk” brengen we korte episodes waarin we op zoek gaan naar concrete tips omtrent een specifieke uitdaging rond welzijn of werkgeluk.

SOS Werkgeluk – Aflevering 13

In deze blog gaan we in op de vraag van een leidinggevende die een groep mensen aanstuurt die op verschillende locaties werken. Hij deed enorm zijn best om het land rond te rijden om alle vestigingen te bezoeken maar bleef met het gevoel worstelen er toch niet vaak genoeg te kunnen zijn voor alle medewerkers. Kim en Griet geven hun advies.

Tip 1: Wat is er echt nodig?

Een eerste vraag om te onderzoeken: Krijg je echt de letterlijke feedback van jouw mensen dat je onvoldoende aanwezig of bereikbaar bent? Of is het misschien jouw schuldgevoel dat spreekt? Ga vooral eens na bij je medewerkers wat zij echt van jou nodig hebben.

We zien in het kader van hybride werken maar al te vaak dat de leidinggevenden de lat voor zichzelf enorm hoog leggen en het gevoel hebben dat ze te kort schieten. Als dat jouw overtuiging is, dan heb je per definitie gelijk. Maar klopt dat wel?

Tip 2: Aanwezigheid versus aanspreekbaarheid

Het is inderdaad mogelijk dat slechts één dag per week op een bepaalde locatie onvoldoende is om een gevoel van verbondenheid te creëren met iedereen in het team. Vaak speelt hier nog een ander aspect mee, namelijk dat fysieke aanwezigheid niet altijd hetzelfde is als bereikbaarheid en toegankelijkheid.

Soms zijn leidinggevenden op een specifieke locatie wel fysiek aanwezig, maar verdwijnen ze de hele dag in (online) vergaderingen of zijn ze druk zijn achter gesloten deuren een eigen focustaak aan het afwerken. De nodige balans voorzien tussen meetings en eigen concentratie-taken enerzijds en anderzijds ruimte in de dagplanning laten voor échte beschikbaarheid en connectiemomenten zoals spontane interacties, informele gesprekken, koffiepauzes en teamactiviteiten kan hier meer resultaat opleveren.

Tip 3: connecteren vanop afstand

Tot slot: ook met kleine contactmomentjes kan je het verschil maken voor je medewerkers. Bijvoorbeeld door regelmatig een WhatsApp-berichtje, een kort mailtje of een sms’je te sturen, waarin je vraagt hoe het met ze gaat en laat zien dat je aan ze denkt. Het is ook waardevol om bij nieuws of gebeurtenissen in het leven van collega’s terug te koppelen en interesse te tonen in hoe het met ze gaat. Of pleeg onderweg van de ene locatie naar de andere een telefoontje naar iemand met wie je al lang geen contact hebt gehad.

En vergeet niet dat een online ontmoeting niet per se van mindere kwaliteit hoeft te zijn dan face-to-face contact. Je kan altijd authentiek geïnteresseerd zijn in mensen, ongeacht het kanaal dat je gebruikt.

Beluister of bekijk de volledige aflevering

Luister online, op Spotify of iTunes.

 Bekijk deze episode via ons Youtube kanaal.

Leg jouw vraagstuk voor aan onze experten!

Onze topics zijn gebaseerd op echte cases en reële vragen, dus ook jij kan jouw concrete vragen doorsturen en wij zullen ons best doen om deze te beantwoorden in onze video’s. Voel je comfortabel om elke gewenste vraag te stellen, in deze reeks behandelen we elke voorbeeld dan ook anoniem.

Leg jouw vraag voor aan onze CHOs!

Nog meer inspiratie?

Heb je iets meer tijd? Dan kan je terecht in onze Try a Different Angle Podcast, waarin we dieper ingaan op werkgeluk hero cases en sterke welzijnsinitiatieven van specifieke organisaties.

Hier kan je alle afleveringen terugvinden !

You might be interested in …