Het gloednieuwe World Happiness Report 2025 is gepubliceerd! Zoals elk jaar kijken we met een Tryangle-bril naar wat wetenschappelijk onderzoek ons kan leren over geluk en welzijn – en vooral: wat we daaruit kunnen meenemen naar de werkvloer.
De centrale focus dit jaar? “Goed doen voor een ander doet goed” en het effect van geloven in de goedheid van de ander en hoe ons dat gelukkiger kan maken. Twee inzichten die perfect aansluiten bij wat wij al jaren uitdragen als basisprincipes voor een werkgelukbeleid: werkgeluk is geen toeval, maar het resultaat van doordachte keuzes en structurele inspanningen, gedragen door oprechte zorg voor mensen.
Wat kunnen organisaties doen om dit in de praktijk te brengen? We vertalen de belangrijkste lessen uit het rapport naar concrete acties die je vandaag al kan inzetten:
1. Draag zorg voor je medewerkers
Werknemers die geloven – en voelen – dat hun werkgever om hen geeft, voelen zich meer gemotiveerd, meer geëngageerd en gelukkiger in hun job. Toon dat hun inzet gezien wordt, hou rekening met noden en bied ondersteuning waar nodig – van collega’s, leidinggevenden én directie. Nee, je kan niet elke wens inwilligen, maar met oprechte luisterbereidheid en flexibiliteit op de juiste momenten, bouw je aan duurzame goodwill én vertrouwen die ook in een professionele contact voor maximale impact kan zorgen.
2. Stimuleer een zorgzame en behulpzame bedrijfscultuur
Zorgzaamheid komt niet alleen van bovenaf – ook collega’s maken het verschil. Moedig behulpzaamheid en random acts of kindness aan. Maak het aantrekkelijk om elkaar spontaan te helpen bij projecten op de werkvloer of erken ook sociale inzet buiten de werkcontext. Geef maatschappelijke betrokkenheid een plaats binnen de bedrijfscultuur, bijvoorbeeld via erkenning, beloning of tijdsbesteding. Zo versterk je het gevoel van samen bijdragen, ook buiten de eigen functie of afdeling.
3. Vergroot de positieve perceptie van collega’s
Het rapport toont aan: als we een positief beeld hebben van anderen, zijn we geneigd om beter samen te werken. Gebruik teambuildingsmomenten dus niet enkel voor de fun, maar ook om positieve eigenschappen van teamleden in de kijker te zetten.
Deel verhalen over vriendelijkheid en samenwerking om wederzijds vertrouwen te versterken of overweeg praktische tools zoals complimentenkaartjes of feedbackformats die positiviteit versterken.
4. Maak sociaal contact een prioriteit – zeker in hybride teams
Mensen hebben nood aan verbondenheid, ook op het werk. Mensen willen van nature “ergens bijhoren” en aangezien we veel tijd op of met ons werk doorbrengen, heeft de werkplek een fundamenteel sociale rol te vervullen. En in een hybride of remote context komt sociaal contact niet altijd vanzelf en liggen er risico’s op de loer. Dus is het van belang om bewust ruimte te maken voor voldoende informele interactie: teamlunches, koffiepauzes, wandelvergaderingen, virtuele check-ins… Het hoeft niet groots te zijn, zolang het maar oprecht en structureel is ingebed in de werkcultuur.
5. Stimuleer gezamenlijke verantwoordelijkheid
In een maatschappij die steeds individualistischer wordt, kan de werkvloer net een plek zijn van gedeelde zingeving. Naast het faciliteren van sociaal contact, kan je als organisatie ook inzetten op gemeenschappelijke doelstellingen en verantwoordelijkheid. Door bijvoorbeeld te werk met buddy-systemen, zodat medewerkers elkaar kunnen ondersteunen en nieuwe collega’s zich sneller thuis voelen. Of het opzetten van werkgroepen of projecten waar collega’s van verschillende afdelingen samenwerken.
6. Ondersteun mentaal welzijn via prosociale acties
Het World Happiness Report onderlijnt met “wie goed doet, goed ontmoet” hoe krachtig het is om iets te doen voor anderen. Altruïsme is goed voor de samenleving en heeft daarenboven ook een bewezen positief effect op ons geluksgevoel en mentaal welzijn. Als organisatie kan je die kracht versterken door bewust ruimte te creëren voor maatschappelijke projecten en vrijwilligerswerk en medewerkers hiervoor aan te moedigen.
Denk aan teambuildings met een maatschappelijk doel, acties rond duurzaamheid of gezondheid, vrijwilligersdagen, of samen inspirerende goede doelen kiezen waar medewerkers écht achter staan. Deze gedeelde ervaringen vergroten niet alleen het gevoel van betekenis en verbondenheid, maar versterken ook het teamgevoel en de trots op de organisatie. Zo wordt “goed doen” een hefboom voor welzijn én cultuur en draag je tegelijk bij aan SDG’s.
7. Maak positieve impact zichtbaar
Walk your talk, talk your walk! Goed doen is één ding, erover communiceren is minstens even belangrijk. Vier kleine en grote successen en toon medewerkers hoe hun inzet bijdraagt aan de positieve werkcultuur. Gebruik bijvoorbeeld maandelijkse updates, interne nieuwsbrieven of een ‘Wall of Fame’. Toon tastbare resultaten van goede daden binnen en buiten de organisatie, zoals succesverhalen van medewerkers die anderen hebben geholpen. Moedig leidinggevenden aan om de voorbeelden en de impact van sociale acties te delen en te vieren.
Wist je dat België op plaats 14 staat in de wereldranglijst voor algemene levenstevredenheid? We brengen een groot deel van onze tijd op het werk door, dus de impact van een positief werkklimaat valt niet te onderschatten.
Zet jij mee de stap naar meer werkgeluk? Misschien klimmen we volgend jaar samen een paar plaatsjes omhoog 😉.
Meer inspiratie rond het belang van corporate well-being en werkgeluk?
Bekijk dan zeker eens onze (in-company) workshops die specifiek op dit topic ingaan.