Creatieve initiatieven voor verbinding in fysieke, remote en hybride teams

verbinding voor teams

Werkplezier en sociaal contact met collega’s zijn bouwstenen van werkgeluk waarvan het belang – zeker sinds de corona crisis – stevig is opgewaardeerd. Wat vroeger spontaan en ongedwongen gebeurde aan de koffiemachine, in de wandelgangen of na afloop van een meeting, moet in een meer hybride werkrealiteit met veel meer aandacht en creativiteit benaderd worden.

Het mag duidelijk zijn dat we niet met zijn allen terug urenlange files willen trotseren om op kantoor onze mails te checken. We vertoeven ondertussen in een hybride realiteit waarin medewerkers en organisaties flexibeler nadenken over tijd- en plaatsonafhankelijk werken en we maken met zijn allen steeds meer bewuste keuzes over welke plek het best geschikt is voor welke doeleinden.

Het belang van connectie

Hoe kunnen organisaties of team verantwoordelijken aanmoedigen dat mensen het contact met elkaar blijven houden en elkaar blijven opzoeken, nu een deel van het team vanaf een remote of thuislocatie zal werken?

Wanneer fysieke meetings, teamactiviteiten én sociale bijeenkomsten op regelmatige basis georganiseerd worden kunnen die zeker een houvast bieden voor connectie. Door duidelijke afspraken te maken over wie wanneer op kantoor is, kunnen organisaties daarnaast ook stimuleren dat mensen elkaar ook spontaan opzoeken. De crisis deed heel wat creativiteit ontstaan rond initiatieven die het contact en de verbondenheid in stand houden, en die creativiteit zien we steeds verder doorgetrokken worden in een ‘new way of working’ waarbij hybride en remote teams een doodnormale zaak worden. Het Tryangle team maakte een overzicht van heel wat van de creatieve ideeën voor verbinding, zodat ze als inspiratie kunnen blijven dienen.

1. Ken je collega’s – creëer betekenisvolle connecties

Of je nu samen op kantoor werkt, hybride samenwerkt of volledig remote functioneert, het opbouwen van sterke onderlinge relaties blijft een essentieel element van een goed functionerend team. Hier zijn enkele manieren om verbinding te versterken:

Persoonlijke check-ins
Zowel voor leidinggevenden als voor collega’s: het klassieke one-on-one gesprek blijft een krachtige tool. Zorg voor korte check-ins waarin je bewust aandacht hebt voor hoe collega’s zich voelen. Dit kan in een fysieke one-on-one, een informele koffiepauze of een snel telefoontje tijdens een wandeling, maar ook video-calls of chatberichten werken. Doe het spontaan of plan het in afhankelijk van jullie voorkeur maar práát met elkaar, ook over dingen die niets met het werk te maken hebben. Inplannen klinkt saai, maar geloof ons, voor je het weet is die agenda weer overvol én zodra je aan de praat bent, ben je het al vergeten dat het misschien heel even als een verplicht nummer aanvoelde.
Extra tip: Zet een buddy-systeem op voor duo’s of groepjes die afspreken om zeker contact te houden met elkaar, zodat niemand uit de boot valt. 

De gezamenlijke check-in
Het check-in rondje voor een (digitale) meeting kan zeker werken wanneer je het op een luchtige, creatieve manier aanpakt om mensen te laten aangeven hoe ze zich voelen. Dat kan op de meest uiteenlopende manieren, zoals bijvoorbeeld: Gebruik een stoplicht-code, een snel rondje “highs en lows” van de week, een verrassingsvraag, een word-cloud, een schaap-schaal of laat mensen een veelzeggend item uit hun omgeving in beeld brengen. Zorg dat het spontaan blijft en vermijd dat het als een verplichting gaat aanvoelen of een oefening op automatische piloot wordt waarbij het rijtje wordt afgegaan en iedereen een “ça va” variant ten berde brengt.
Top tip: doe een persoonlijke follow-up wanneer je als team leader – maar ook als team member – iets opmerkt bij een collega.

Collega’s in de spotlight
Zet op een regelmatige basis een collega in de kijker. Laat hem of haar zijn verhaal doen en geef het een platform: deel het in een nieuwsbrief, een (digitaal) krantje, op intranet of op een online team board. Zo kan je bijvoorbeeld ook een persoonlijk bestand, post-it muur of get-to-know-me box ontwerpen gevuld met leuke weetjes van elke medewerker: Wat zijn zijn/haar energie gevers? Hoe heten de huisdieren? Op welke muziek gaat deze collega helemaal los?

Creatieve get-to-know-your-coworker challenges
Ludieke uitdagingen werken zowel fysiek als online, kunnen de week of de maand opfleuren én je leert elkaar weer wat beter kennen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • De Emoticon challenge. Beschrijf een collega enkel met behulp van emoji’s en laat het team raden om wie het gaat.
  • Crazy weetjes. De opdracht: Ga op zoek naar iets wat je nog niet wist over een collega: een verborgen talent, een gekke hobby, een verhaal,… Dit kan in een groepschat, als onderdeel van een live meeting of via een whiteboard in de lunchruimte.
  • Vraag van de week/maand. Stel ludieke vragen worden gesteld zodat iedereen daar kan op antwoorden (al dan niet met behulp van creatieve memes). Stel verrassende vragen (“Wat is je droomreis?” / “Wat was je eerste job?”) en deel de antwoorden in de teamruimte of via een online kanaal.

2. Puur werkplezier

Werkplezier en verbondenheid versterken elkaar en zorgen voor een positieve spiraal. Het loont om creativiteit, humor en fun in te zetten om het teamgevoel te stimuleren.

Geef meetings af en toe een leuke twist.
Voor zowel fysieke als online meetings kan je een creatieve insteek toevoegen. Het brengt heel wat kleur in de vakjes op het scherm of biedt een leuke verademing bij fysieke meetings: ga voor een verkleedthema, een “raad het object” challenge, een (gezamenlijke) playlist die speelt bij de start van de vergadering. Kleine aanpassing die voor een energieke sfeer kunnen zorgen.

Hou het speels
Quizjes en spelletjes blijven populair, kunnen zo kort of zo lang als nodig worden gemaakt en zijn een fijne afwisseling. Denk aan ‘Trivial Time’ quizes, spelletjes en uitdagingen zoals De Slimste Mens, een 5-minuten Tetris competitie of bijvoorbeeld een team quest. Dit kan zowel tijdens de werktijd, tijdens een teambuildingactiviteit of ook als extraatje na de uren.

Sociale hobbygroepjes, online en offline
Net zoals er groepjes collega’s samen wandelen, sporten, mediteren, koken of een andere hobby beoefenen, kunnen er ook digitale varianten ontstaan. Via apps of interne chatgroepen kunnen medewerkers met gedeelde interesses elkaar vinden rond de meest uiteenlopende thema’s (en uitdagingen).

Gamification van dagelijkse taken
Voeg spelelementen toe aan werkgerelateerde taken, zoals een leaderboard voor het behalen van teamdoelen of kleine beloningen voor samenwerking en innovatie. Tools zoals Habitica of Trello kunnen helpen bij het creëren van speelse challenges.

‘Bring Your Pet / Plant / Hobby’ dag
Organiseer een informele sessie waarin collega’s hun huisdier, favoriete kamerplant of creatieve hobby kunnen laten zien (digitaal of fysiek). Dit leidt vaak tot leuke gesprekken en een persoonlijke klik. Met een heus talentenfestival kan je collega’s de kans geven om hun bijzondere talenten te delen met anderen, door hen bijvoorbeeld (op vrijwillige basis!) een mini-training of inspiratiesessie te laten geven. Zo hebben we al heel wat bijzondere workshops zien ontstaan rond zumba, yoga, schilderen, fotografie, koken, kattenverzorging, hondentraining,… !

3.  Spontane babbels en ontmoetingen

Spontane gesprekken en toevallige ontmoetingen dragen bij aan verbondenheid en teamdynamiek. In hybride en remote settings zijn deze momenten minder vanzelfsprekend, maar je kan ze wél bewust stimuleren zonder dat het geforceerd aanvoelt:

Spice up your meetings
Vergaderingen dienen natuurlijk niet alleen voor officiële besprekingen maar specifieke (digitale) meet-ups kunnen ook ingepland worden voor pure sociale topics. De enige regel: do not talk shop. Praktische manieren om dit aan te pakken zijn bijvoorbeeld:

  • Laagdrempelige inloopmomenten: Organiseer een open (online of offline) koffiebreak, lunch moment,… waarin collega’s vrijblijvend kunnen binnenlopen voor een praatje. Dit kan via een fysieke koffiehoek, een spontane Teams- of Slack-call of een audiokanaal waar mensen zonder agenda kunnen inloggen.
  • ‘Blind coffee’ of ‘random lunch dates’: Gebruik een tool of een eenvoudige loting om collega’s willekeurig te koppelen voor een informele koffiebreak of lunch, fysiek of digitaal. Zo ontmoet je ook nieuwe collega’s of collega’s buiten je directe team.
  • Break-out rooms met een twist: In digitale meetings kunnen break-out rooms ingezet worden voor een korte, informele babbel. Maak het luchtiger door een verrassende vraag te stellen of een korte, speelse opdracht toe te voegen.
  • Wandelmeetings of ‘outdoor check-ins’: Moedig collega’s aan om sommige meetings wandelend te doen – samen op kantoor of elk apart in eigen omgeving, terwijl ze telefonisch of via een audiocall inchecken.
  • Vrijblijvende (online) vrijmibo of pauze-momenten: Plan een informeel moment op vrijdagmiddag of halverwege de week, waar collega’s kunnen inloggen zonder verplichting. Fysiek kan dit een borrel of koffiemoment zijn, online kan dit een gezamenlijke playlist, quiz of meme-sharing sessie zijn.

Message boards
Klassieke of virtuele prik- en berichtenborden of ideeënmuuren rond een thema van de week of maand kunnen collega’s aanmoedigen om boodschappen te plaatsen, elkaar te inspireren of hun appreciatie van aan een bepaalde medewerker te tonen. Populaire digitale voorbeelden zijn Miro, Jamboard of Padlet. Thema’s ter inspiratie zijn bijvoorbeeld:

  • Tip van de week: een hulpmiddel, een life-hack een ‘raad van tante kaat’ dat men ontdekt heeft,
  • Unusual reasons to celebrate: Dat kan van persoonlijke en ludieke topics tot business topics gaan, zoals “mijn kat is eindelijk afgevallen” tot “ik vond dat nieuwe notitieboekje van Berit echt geweldig”.
  • Blunderfestival: het delen van fouten zorgt er niet alleen voor dat deze fouten in de toekomst kunnen vermeden worden, het stimuleert leerervaringen en het verhoogt de psychologische veiligheid.

4. Welzijnsboosters

Werken is meer dan alleen productief zijn – het is ook belangrijk om energie en motivatie op peil te houden. Teams die bewust ruimte maken voor mentaal en fysiek welzijn, zorgen voor gelukkige en veerkrachtige medewerkers. Met deze lijst aan ideeën breng je niet alleen extra tijd door met een collega, het geeft tegelijk ook een welzijnsboost omdat het de mentale en fysieke batterijen weer kan opladen:

Werkdruk check-ins
Implementeer een eenvoudige methode waarmee medewerkers anoniem kunnen aangeven hoe hun werkdruk aanvoelt of hoe goed ze zich voelen, bijvoorbeeld via een maandelijkse poll, een stoplichtsysteem in teammeetings, of een eenvoudige mand of koker met gekleurde balletjes of propjes papier. Dit helpt om tijdig bij te kunnen sturen en overbelasting te voorkomen.

Power hours, focus- en ontspanningsruimtes
Geef medewerkers de mogelijkheid om te kiezen tussen focuswerk (zonder onderbrekingen), ontspanning (zoals een mindfulness-oefening), of connectie (zoals een spontane babbel met een collega). Fysiek op kantoor kan dat bijvoorbeeld door een ‘stille ruimte’ waar collega’s terecht kunnen om geconcentreerd te werken, vergelijkbaar met een gezamenlijke studiebibliotheek waar afspraken gelden rond stilte en onderbrekingen, booster ruimtes waar mensen individueel terecht kunnen voor focuswerk of telefoontjes zonder dat ze gestoord worden of daarbij anderen storen. Denk tot slot, naast de sociale ontmoetingsruimte, ook aan een aparte ruimte en ontspanning, zoals een gedeelde meditatie- of muziekkamer of via een online platform zoals Gather of Slack Huddles.

Flexibele pauzemomenten en energieboosters
Moedig medewerkers aan om tijdig korte pauzes te nemen op een manier die bij hen past: een koffiemoment, smoothie of een (gezonde) snack met collega’s, een korte wandeling, ademhalingsoefeningen, korte beweegmomenten, zoals een ‘5-minuten stretch’-sessie of een mini-danspauze. (Tip: Laat collega’s een favoriete ‘power song’ delen in een gezamenlijke playlist.)

Wandelmeetings en actieve breaks
Actievere vergadervormen zijn erg populair geworden, aangezien niet elke meeting zittend hoeft plaats te vinden. Stimuleer wandelmeetings of staand vergaderen, zowel op kantoor als via een telefonische of audiocall voor remote medewerkers. Korte stretch-, bewegings- of ademhalingsoefeningen kunnen ook ingebouwd worden in langere meetings.

Introduceer positiviteitsboosters
Creëer een cultuur waarin collega’s positief met elkaar omgaan. De impact van deze spontane kleine interacties wordt vaak onderschat en de waarde ervan komt pas aan het licht wanneer deze positieve interacties zo goed als verdwenen zijn. Dat kan via Random Acts of Kindness of door aandacht te besteden aan warme menselijke interacties, waardering en complimenten geven. Denk aan een ‘complimentenmuur’ op kantoor, digitale shout-outs in een teamchat, terugkerende moment in teamvergaderingen waarin successen worden gedeeld, een Random Acts of Kindness thema van de week of maand, …

Dankbaarheidsoefeningen
Stimuleer een positieve mindset door teams aan het einde van de week of maand een 3 dingen waarvoor ik dankbaar ben’-ronde te doen, bijvoorbeeld in een teammeeting of via een gedeeld document. Het kan geforceerd lijken, maar er is heel wat wetenschappelijk onderzoek dat je brein op deze manier positief aanmoedigen wel degelijk een effect heeft op je veerkracht! Zo blijkt bijvoorbeeld uit een studie van de Universiteit Twente dat het zeker de moeite waard is om je geest te trainen in dankbaarheid om meer welbevinden te ervaren en weerbaarheid te verhogen.

Gezonde team challenges
Laagdrempelige uitdagingen die bijdragen aan het welzijn, voor een bepaalde week of maand, zorgen ervoor dat jullie samen een positief doel bereiken. Dit kan zowel fysiek als via een app die teamresultaten bijhoudt. Enkele ideetjes:

  • Sportieve challenges zoals stappenchallenge waarbij elk team die een bepaald doel haalt een leuke beloning krijgt
  • Creatieve combinaties zoals een wandelbingo: welke objecten worden er gespot tijdens een lunch wandeling (mét een foto als bewijs graag!)
  • Gezonde voeding: een puntentelling voor gezonde ingrediënten of een “drink genoeg water” challenge.
  • Mentaal welzijn zoals een gratitude of mindfulness challenge.

‘Well-being Wednesday’ of ‘Feelgood Friday’ momenten
Zet regelmatig een overkoepelend welzijnsthema centraal, zoals stressvermindering, ergonomie, voedingstips of slaapkwaliteit. Dit kan via een nieuwsbrief, een thema-muur, inspirerende post op intranet of een interactieve sessie met tips omtrent topics zoals stressmanagement, een mini-workshop yoga, bewegingsoefeningen voor aan je bureau, brein, focus of deconnectie-tips,…

 

Heel wat van deze ‘happiness activities’ inspireren werkplezier en moedigen op een laagdrempelige manier een positieve interactie aan met collega’s. Vanzelfsprekend kunnen deze in allerlei vormen ontwikkeld worden, passend bij het team of de organisatie. Ze kunnen trouwens zowel in een fysieke bijeenkomst, in een volledig digitale meeting, of in een hybride format opgezet worden. De enige beperking is jullie eigen creativiteit.

En tot slot onze belangrijkste tip: neem het niet allemaal té serieus, probeer vanalles uit en kijk wat er gebeurt.

Meer weten? 

Voel je je aangesproken als collega, leidinggevende of HR professional om te gaan voor een constructieve, positieve en gelukkige werkomgeving waar vertrouwen en verantwoordelijkheid de norm zijn? Schrijf je dan in voor een gratis webinar op vrijdag 21 februari!

Gratis webinar: “Ownership als sleutel voor meer werkgeluk ​​​​​​​én sterke bedrijfsresultaten”
Vrijdag, 21 februari (9u)
Stel je een werkplek voor waar iedere medewerker verantwoordelijkheid neemt, proactief handelt en zich met focus inzet voor het succes van de organisatie. Een ownershipcultuur kan dit ideaal werkelijkheid maken. Wanneer medewerkers eigenaarschap voelen, groeit niet alleen hun motivatie en werkgeluk, maar verbeteren ook prestaties en samenwerking binnen teams.
Tijdens het live webinar deelt Kim Hilgert hoe je een cultuur van accountability stimuleert. Je leert wat een ownershipcultuur inhoudt en krijgt praktische handvaten om verantwoordelijk gedrag te bevorderen. Mis deze kans niet om jouw organisatiecultuur naar een hoger niveau te tillen!

Jouw medewerkers of leidinggevenden inspireren rond verbinding en positieve samenwerking?

Bekijk dan zeker eens onze (in-company) workshops rond dit topic.
Voor medewerkers: “De kracht van optimale samenwerking”
Gezonde, betrokken medewerkers kunnen pas tot overtuigende resultaten komen in een team waarin ze zich goed voelen en binnen een bedrijf dat hun waarden onderschrijft. In deze sessie ontdekken medewerkers welke impact zij zelf hebben op de samenwerkingen binnen en buiten hun team en hoe ze communicatie kunnen inzetten om professionele relaties te optimaliseren.
Voor medewerkers: “De kracht van verschillende persoonlijkheden op het werk”
In een werkomgeving komen verschillende persoonlijkheden samen, elk met hun eigen unieke krachten en voorkeuren omtrent samenwerken, communiceren en presteren. In deze sessie gaan we in op het belang van het herkennen en benutten van zowel introverte als extraverte kwaliteiten op de werkvloer en hoe de dynamiek tussen deze verschillende persoonlijkheden net een sleutel kan zijn tot meer werkplezier en een sterkere samenwerking.
Voor leidinggevenden: “Leiderschap en change: Omgaan met verandering”
Iedereen wil verandering, maar niemand wil veranderen. In deze workshop staan we stil bij verandering, stress en weerstand en hoe je er veerkrachtiger mee kan omgaan als leidinggevende. We behandelen heel wat vragen, zoals: Hoe neem je je medewerkers mee in een change-proces op zo’n manier dat de motivatie hoog blijft? En wat als mensen het moeilijk krijgen? Wat ga je doen met “dwarsliggers, negatievelingen of conservatievelingen”? Hoe hou je de geëngageerde medewerkers aan boord?

Benieuwd naar deze (en andere) workshops?

You might be interested in …