Werkplezier en sociaal contact met collega’s zijn bouwstenen van werkgeluk waarvan het belang – zeker sinds de corona crisis – stevig is opgewaardeerd. Wat vroeger spontaan en ongedwongen gebeurde aan de koffiemachine, in de wandelgangen of na afloop van een meeting, moet in een meer hybride werkrealiteit met veel meer aandacht en creativiteit benaderd worden.
Het mag duidelijk zijn dat we niet met zijn allen terug urenlange files willen trotseren om op kantoor onze mails te checken. We vertoeven ondertussen in een hybride realiteit waarin medewerkers en organisaties flexibeler nadenken over tijd- en plaatsonafhankelijk werken en we maken met zijn allen steeds meer bewuste keuzes over welke plek het best geschikt is voor welke doeleinden.
Het belang van connectie
Hoe kunnen organisaties of team verantwoordelijken aanmoedigen dat mensen het contact met elkaar blijven houden en elkaar blijven opzoeken, nu een deel van het team vanaf een remote of thuislocatie zal werken?
Wanneer fysieke meetings, teamactiviteiten én sociale bijeenkomsten op regelmatige basis georganiseerd worden kunnen die zeker een houvast bieden voor connectie. Door duidelijke afspraken te maken over wie wanneer op kantoor is, kunnen organisaties daarnaast ook stimuleren dat mensen elkaar ook spontaan opzoeken. De crisis deed heel wat creativiteit ontstaan rond initiatieven die het contact en de verbondenheid in stand houden, en die creativiteit zien we steeds verder doorgetrokken worden in een ‘new way of working’ waarbij hybride en remote teams een doodnormale zaak worden. Het Tryangle team maakte een overzicht van heel wat van de creatieve ideeën voor verbinding, zodat ze als inspiratie kunnen blijven dienen.
1. Ken je collega’s
– De persoonlijke check-in. Vooral voor leidinggevenden als voor collega’s: het klassieke one-on-one gesprek blijft een krachtige tool. En wanneer je geen Zoom of Teams meer kan zien, kan een telefoongesprek (eventueel al wandelend voor een extra streepje beweging en zonlicht) wonderen doen. Doe het spontaan of plan het in afhankelijk van jullie voorkeur maar práát met elkaar, ook over dingen die niets met het werk te maken hebben. Inplannen klinkt saai, maar geloof ons, voor je het weet is die agenda weer overvol én zodra je aan de praat bent, ben je het al vergeten dat het misschien heel even als een verplicht nummer aanvoelde.
Extra tip: Zet een buddy-systeem op voor duo’s of groepjes die afspreken om zeker contact te houden met elkaar, zodat niemand uit de boot valt.
– Het check-in rondje voor een (digitale) meeting kan werken wanneer je het op een creatieve manier aanpakt om mensen te laten aangeven hoe ze zich voelen. Gebruik een stoplicht-code, een word-cloud, een schaap-schaal of laat mensen een veelzeggend item uit hun omgeving in beeld brengen. Vermijd dat het een dooddoener door dit geen oefening op automatische piloot te laten verworden waarbij heet rijtje wordt afgegaan en iedereen een “ça va” variant ten berde brengt.
Top tip: doe een persoonlijke check-in als follow-up wanneer je als team leader – maar ook als team member – iets opmerkt bij een collega.
– Zet op een regelmatige basis een collega in de kijker met behulp van een hybride of multi-channel communicatiemiddel. Laat hem of haar zijn verhaal doen en geef het een platform: deel het in een nieuwsbrief, een (digitaal) krantje, op intranet of op een online team board. Zo kan je bijvoorbeeld ook een persoonlijke digi-file ontwerpen gevuld met leuke weetjes van elke medewerker: Wat zijn zijn/haar energie gevers? Hoe heten de huisdieren? Op welke muziek gaat deze collega helemaal los?
– Creatieve get-to-know-your-coworker challenges: leuke uitdagingen kunnen de week of de maand opfleuren én je leert elkaar weer wat beter kennen.
- De Emoticon challenge: omschrijf een collega enkel met behulp van emoticons en raad om wie het gaat.
- Crazy weetjes. De opdracht: Je moet op zoek naar iets wat je nog niet wist over een collega: een verborgen talent, een gekke hobby, een verhaal,…
- We hebben op whatsapp groepjes een vernieuwde versie van een kettingbrief zien ontstaan, waarbij ludieke vragen worden gesteld zodat iedereen daar kan op antwoorden (al dan niet met behulp van creatieve memes).
2. Puur werkplezier
– Elke (digitale) meeting kan je een creatieve twist meegeven. Het brengt heel wat kleur in de vakjes op het scherm of een leuke verademing bij wijze van een pauze: ga voor een verkleedthema, lanceer een uitdaging rond bepaalde objecten, breng andere huisgenoten in beeld,…
– Ook in real life worden er al eens quizjes of spelletjes gespeeld, en de lockdown heeft bewezen dat de creativiteit voor online meetings geen grenzen kent: de ‘Trivial Time’ quizes, spelletjes en uitdagingen zoals De Slimste Mens, Tetris,.. of bijvoorbeeld een team quest. Dit kan zowel tijdens de werktijd als teambuilding activiteit aangepakt worden om elkaar wat beter te leren kennen, maar ook als extraatje na de uren.
– Net zoals er groepjes collega’s in hun vrije tijd samen wandelen, sporten, mediteren, koken of een andere hobby beoefenen, kunnen er ook digitale groepjes ontstaan (die bijvoorbeeld connecteren via een app) rond de meest uiteenlopende thema’s (en uitdagingen).
3. Spontane babbels en ontmoetingen
– Zoom en Teams dienen natuurlijk niet alleen voor officiële besprekingen maar specifieke (digitale) meet-ups kunnen ook ingepland worden voor sociale topics: doe samen een coffee of lunch break, eventueel in kleinere groepjes, of gebruik het om (nieuwe) collega’s wat beter te leren kennen. De enige regel: do not talk shop. Door het random toewijzen van deelnemers aan break-outrooms kan je als het ware een ‘blind date’ opzetten. Je kan het als ‘open sessie’ inrichten en gedurende een lunchpauze, de koffiepauze, een vrijdagnamiddag,… een online meeting inrichten voor wie zin heeft om daar iemand te ontmoeten.
– Message boards rond een thema van de week of maand kunnen collega’s aanmoedigen om boodschappen te plaatsen, elkaar te inspireren of hun appreciatie van aan een bepaalde medewerker te tonen. Populaire voorbeelden zijn Miro, Jamboard of Padlet. Thema’s ter inspiratie zijn bijvoorbeeld:
- Tip van de week: een hulpmiddel, een life-hack een ‘raad van tante kaat’ dat men ontdekt heeft.
- Unusual reasons to celebrate: Dat kan van persoonlijke en ludieke topics tot business topics gaan, zoals “mijn kat is eindelijk afgevallen” tot “ik vond dat nieuwe notitieboekje van Berit echt geweldig”.
- Blunderfestival: het delen van fouten zorgt er niet alleen voor dat deze fouten in de toekomst kunnen vermeden worden, het stimuleert leerervaringen en het verhoogt de psychologische veiligheid.
4. Welzijnsboosters
Heel wat activiteiten kunnen meerdere doelen hebben. Met deze lijst aan ideeën breng je niet alleen extra tijd door met een collega, het geeft jullie ook een welzijnsboost omdat het de mentale en fysieke batterijen weer kan opladen:
– Wandelmeetings zijn natuurlijk erg populair. Je hoeft voor bepaalde meetings of one-on-ne gesprekken niet achter je computer scherm te zitten, maar je ook kan perfect tijdens een telefoongesprek een ferme wandeling maken.
– Geef je medewerkers een heuse positiviteitsboost en laat hen hun talenten delen met anderen. Laat hen bijvoorbeeld op vrijwillige basis een mini-training of inspiratiesessie geven over hun gezonde of creatieve hobby: zumba, yoga, schilderen, fotografie, een gerecht koken, een hond truukje leren,…
– Gezonde team challenges met uitdagingen voor een bepaalde week of maand zorgen ervoor dat jullie samen een positief doel bereiken:
- Sportieve challenges zoals stappenchallenge waarbij elk team die een bepaald doel haalt een leuke beloning krijgt
- Creatieve combinaties zoals een wandelbingo: welke objecten worden er gespot tijdens een lunch wandeling (mét een foto als bewijs graag!)
- Gezonde voeding: een puntentelling voor gezonde ingrediënten
- Mentaal welzijn zoals een gratitude of mindfulness challenge
…
Heel wat van deze ‘happiness activities’ inspireren werkplezier en moedigen op een laagdrempelige manier een positieve interactie aan met collega’s. Vanzelfsprekend kunnen deze in allerlei vormen ontwikkeld worden, passend bij het team of de organisatie. Ze kunnen trouwens zowel in een fysieke bijeenkomst, in een volledig digitale meeting, of in een hybride format opgezet worden. De enige beperking is jullie eigen creativiteit.
En tot slot onze belangrijkste tip: neem het niet allemaal té serieus, probeer vanalles uit en kijk wat er gebeurt.