“Leraren hebben veel werkstress maar tegelijk ook sterke motivatie en veel leerkansen.
In de afgelopen tien jaar daalde de werkbaarheid van jobs in het onderwijs van 60% naar 46%. Dat komt vooral door meer werkstressklachten en problemen met de combinatie tussen werk en privé. Hierdoor vindt de helft van het onderwijspersoneel doorwerken tot de pensioenleeftijd geen haalbare kaart. De werkbaarheidsgraad is daarmee voor het eerst lager dan het gemiddelde voor de hele Vlaamse arbeidsmarkt (50%). Anderzijds hebben leraren en andere onderwijsmedewerkers de meeste kansen om bij te leren en de hoogste motivatie van de hele arbeidsmarkt.”
Flash-back
Gisteren las ik dit berichtje in de nieuwsbrief van de SERV en werd ik helemaal terug gekatapulteerd naar 2007… Toen gooide deze eens zo gemotiveerde leerkracht Frans na 5 jaar onderwijs de handdoek in de ring, compleet opgebrand… Net zoals bij elke burn-out ging het om een combinatie van factoren: een enorme drive om ‘de perfecte leerkracht’ te zijn, een karrenvracht aan administratieve verplichtingen, voorbereidingen en het lesgeven zelf. Frans was helaas niet het favoriete vak van mijn overigens fijne leerlingen in BSO en TSO. Ik had het me nochtans anders voorgesteld: jonge mensen motiveren, laten bijleren en m’n eigen ding mogen doen. Mijn persoonlijke intrinsieke motivatie heeft het nog heel lang gered, maar uiteindelijk hebben het gebrek aan autonomie, waardering en onvoldoende aandacht voor mentaal en fysiek welzijn me de das om gedaan.
Van kwaad naar erger
Het nieuwsbericht van de SERV verbaast me niet, maar maakt me wel triest: de situatie is ondertussen dus nog erger geworden!? Zoveel gemotiveerde leerkrachten die beseffen dat ze het tempo niet kunnen volhouden tot aan hun pensioen en onvoldoende ondersteunende maatregelen om het leefbaar te maken/houden. Hierbij dus een warme oproep aan de overheid om dringend het beroep van leerkracht zijn glans terug te geven door beter loopbaandenken, meer aandacht voor welzijn en meer mogelijkheden (lees: tijd) om bij te blijven en te evolueren. Ook voor startende leerkrachten is er meer ondersteuning en begeleiding nodig zodat ze hun sterke motivatie niet verliezen.
We mogen natuurlijk niet alleen naar de overheid kijken, ook scholen(groepen) kunnen hun verantwoordelijkheid nemen en hun personeel meer welzijn en werkgeluk laten ervaren: aandacht voor voldoende rust en recuperatie, het geven van autonomie aan leerkrachten(teams), het tonen van waardering voor wat goed loopt, de erkenning dat het soms eens te veel kan worden,… Het zijn maar enkele voorbeelden van kleine interventies die niet veel tijd of moeite kosten, maar wel absoluut een verschil maken in het ervaren van en omgaan met werkbelasting en stress!
Minder stress en meer welzijn op het werk
Wie meer wil weten over hoe je negatieve stress kan aanpakken, kan hier meer tips (en een gratis e-book) ontdekken voor meer veerkracht. Wil je als school of als bedrijf je werknemers ondersteunen met welzijnsinterventies, of wens je te werken aan een strategisch welzijnsbeleid, dan kan je bij Tryangle terecht voor ondersteuning en begeleiding op maat. Aarzel niet om contact op te nemen voor een vrijblijvend gesprek over wat we voor jouw organisatie zouden kunnen betekenen.