Het mag niet verbazen dat meer en meer bedrijven zicht bewust worden van de winst van werkgeluk. De Week van het Werkgeluk zit er ongetwijfeld voor iets tussen, maar ook de succesvolle voorbeelden van bedrijven in Nederland en Skandinavië trekken heel wat ondernemingen en leidinggevenden over de streep. Terecht, want als we de burn-out epidemie een halt willen toeroepen, hebben we hoogdringend nood aan een heuse tsunami aan werkgeluk. De kosten van een ongelukkige werkcultuur lopen torenhoog op, zowel voor werknemers als werkgevers.
De kost van een ongelukkige werkcultuur
Vandaag zien we heel wat mensen ten onder gaan aan toxische stress. Volgens verschillende bronnen lijden 1 op 5 werknemers aan burn-out symptomen, gaan 1 op 10 medewerkers elke dag ongelukkig naar het werk en zitten medewerkers die ziek vallen door ongezonde stress vaak langer dan een jaar thuis (4 op de 10 langdurig afwezigen). Over een joekel van een factuur gesproken, dus op vlak van geld, productiviteit én gezondheid.
Daarnaast zien we dat bedrijven met een ongelukkige werkcultuur lijden aan een sterk gehalte aan verloop. De goede krachten die vertrekken nemen niet enkel kennis en expertise mee, maar moeten natuurlijk vervangen worden. Toxische werkomgevingen hebben heel wat moeite om nieuwkomers duurzaam aan zich te binden. Onderzoek wijst uit dat 46% van de nieuwkomers het bedrijf binnen de 18 maanden opnieuw verlaten als de cultuur er niet gestoeld is op werkgeluk.
De voorbeeldcase van Hutten in Nederland
Het Nederlands cateringbedrijf Hutten laat er geen twijfel over bestaan: werkgeluk loont overduidelijk. Niet enkel rapporteert Hutten 37 procent minder verloop en 25 procent minder verzuim, maar ook noteert het bedrijf een verhoging van productiviteit van 31 procent en komt het uit op 50 procent meer engagement dan de benchmark.
Bovendien is de inzet op werkgeluk ook goed voor de employer branding én werkt het als een heuse klantenmagneet. Bij Hutten beseft men dat niet alle voordelen van werkgeluk meetbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan creativiteit en werksfeer. Die aspecten zijn moeilijk meetbaar, maar wel duidelijk voelbaar.
And what’s in it for me?
Heel leuk voor Nederland, maar gaat die vlieger ook op in België? Feit is dat we in ons land nog niet zo ver staan op vlak van geluksontwikkeling als onze Noorderburen. Dit neemt niet weg dat meer en meer bedrijven aan de slag gaan rond werkgeluk, met steeds luider klinkende successen. Denk bijvoorbeeld aan Mobile Vikings, Van de Putte of EASI, slechts drie van de vele bedrijven die werkgeluk centraal plaatsen.
Laat ons vooral ook niet vergeten dat er zowel voor werknemers als voor werkgevers flink wat voordelen verbonden zijn aan werken aan werkgeluk. In ons webinar “De Winst van Werkgeluk” en in dit blogartikel zetten we de lange lijsten aan voordelen voor werknemer en werkgever netjes naast elkaar. En ook wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd door instanties als Gallup, Berkeley University of Harvard Business Review is eensluidend: werken aan werkgeluk loont voor iedereen die erbij betrokken is. De universiteit van Michigan stelt zelfs dat elke dollar die je investeert in werkgeluk zich in drievoud terugverdient. Als dat geen winstgevend model is!
Wil je meer weten over de voordelen van werkgeluk? Lees er nog meer over in dit artikel.
Wil je weten hoe werkgeluk jouw resultaten naar een hoger niveau kan tillen? Wens je concreet en meer uitgebreid te ontdekken op welke uiteenlopende vlakken je kan werken aan werkgeluk binnen jouw onderneming of voor jouw team? Wil je weten welke werkgeluk componenten het meest resultaat kunnen opleveren? Wil je alles weten over hoe je een werkgeluk strategie maakt op maat van de uitdagingen in jouw organisatie?
Neem contact met ons op en boek jouw vrijblijvend kennismakingsgesprek.