Vind je het moeilijk om bij langdurige ziekte op een gezonde manier contact te houden met een afwezige medewerker of collega? Je bent niet alleen!
Toch loont het om het contact te onderhouden met langdurig zieke medewerkers. Doe je dat niet, dan riskeert de afwezige medewerker alle connectie met de werkgever, de organisatie en het team te verliezen waardoor een gezonde terugkeer quasi onmogelijk wordt. In vakjargon spreken we dan over “fade-out”: de drempel om terug te keren wordt stilaan hoger en hoger waardoor de medewerker definitief uit beeld dreigt te verdwijnen. Dit is een dure grap voor organisaties want samen met de medewerker verdwijnt ook een heleboel kennis en expertise. Vaak moet er vervanging gezocht worden en in de tussentijd komt er heel wat extra werkdruk terecht bij de rest van het team.
Contact houden is dan ook cruciaal en een verantwoordelijkheid die kan opgenomen worden door de leidinggevende, HR, de preventieadviseur of een vertrouwenspersoon. Wanneer we trainingen rond dit onderwerp opzetten, staan we stil bij een aantal heel concrete vragen, zoals hoe of wanneer neem je dan best contact op. We zoomen in op een aantal lastige situaties zoals een poging tot contact waarop geen reactie komt van de langdurig zieke medewerker of hoe te reageren wanneer iemand emotioneel wordt.
Om je alvast concreet op weg te helpen, delen we hier graag reeds een aantal tips rond wat je best communiceert wanneer je in contact bent met een langdurig afwezige medewerker. De gouden sleutel: durf de mens achter de functietitel centraal te stellen en de (reden van) afwezigheid empathisch bespreekbaar maken.
#1: Hoe gaat het met jou?
Als je in contact treedt met een langdurig afwezige collega dan mag het persoonlijk aspect echt wel de kern van jullie gesprek vormen. Dit gaat over alle elementen die niet werkgerelateerd zijn. De oprechte vraag hoe het met jouw collega gesteld is, is absoluut aan de orde. En elke reactie die daarop komt, is goed. Misschien komt er een stortvloed aan emoties en ervaringen; misschien komt er weinig of niets. Door de vraag te stellen, stel je je open en maak je de weg vrij voor een warm gesprek waarin niets moet, maar alles mogelijk is.
#2: Durf vragen te stellen
Mensen lopen vaak vast in de vraag of ze over het werk mogen praten wanneer ze in contact komen met langdurig afwezige collega’s. Ettelijke gesprekken met langdurig afwezige medewerkers leren ons hoe de een dat best prettig vindt terwijl de ander het aanvoelt als een impliciete manier om duidelijk te maken dat een terugkeer naar de werkvloer zich opdringt. Evenveel meningen als mensen dus en de tip luidt dan ook: durf vragen stellen. Vraag aan je gesprekspartner of het ok is om over het werk te praten. Deze techniek kan je hanteren bij elk topic waar je aan twijfelt of dat wel goed zal landen in jullie gesprek. Natuurlijk is ook hier elk antwoord goed.
#3: Bedank voor de rol van boodschapper
Weten jouw collega’s dat je in contact bent met een langdurig afwezige collega? Leuk, maar laat je niet verleiden tot de rol van boodschapper. Al te vaak ontstaan er in deze doorgeeffunctie immers misverstanden, bezorgdheden en energielekken door interpretatie aan alle kanten van het verhaal. Oprechte groeten overmaken hoeft geen enkel probleem te zijn, maar als er meer moet worden gedeeld, dan is het aan jou om duidelijk te maken dat er best rechtstreeks contact genomen wordt.
Op zoek naar meer tips?
Dan verwijzen wij graag naar onze (online) workshop ‘Eerste Hulp bij Commnicatie bij langdurig afwezigen’ voor HR medewerkers, teamleaders en afdelingsverantwoordelijken.
Deze (online) training biedt je:
– een timeline voor optimale communicatie met langdurig afwezigen
– inzichten in wat er kan spelen en wat invloed kan uitoefenen op communicatie bij langdurige afwezigheid bij de afwezige, zijn/haar team, leidinggevende en de rest van de organisatie
– case studies en oefeningen
– Het platform om te ontdekken waar andere professionals in vastlopen en hoe zij de hindernissen omzeilen
– Persoonlijk advies van de expert en antwoord op jouw vragen
Natuurlijk zijn er ook tal van andere mogelijkheden wat betreft workshops, coaching, consulting of teambuilding. Meer informatie over onze diensten vind je via deze link. Voor meer info of een gesprek rond een aanbod op maat, kan je ons altijd rechtstreeks contacteren!
Benieuwd naar nog meer welzijn en werkgeluk thema’s die Tryangle onder de vleugels heeft? Je kan er meer over lezen via deze link.
Daarnaast kan je nu ook steeds onze geplande Live Online Trainingen in open aanbod ontdekken rond uiteenlopende onderwerpen op onze kalender.