In de 19e aflevering van de Try a Different Angle Podcast gaan we op bezoek bij Google, het bedrijf achter de welbekende zoekmachine.
Over Michiel Sallaets
Michiel Sallaets is Communications Lead voor Google Belgium en Luxemburg. Een job die hij al zeven jaar met een grote glimlach uitvoert. Deze stralende en trotse medewerker bezorgde ons een bijzonder warm onthaal, inclusief een indrukwekkende rondleiding. Hij vertelde spontaan over hoe gelukkig hij is in zijn job en dat heeft alles te maken met de missie, cultuur en aanpak van Google.
Over Google
Google telt wereldwijd meer dan 180.000 medewerkers en biedt een zeer breed scala aan digitale diensten en producten, waarvan Google Search natuurlijk veruit de bekendste is. Maar daarnaast heb je vast ook wel al gehoord over Google Ads, Google Analytics, Google Drive, Google Maps, YouTube, Google Translate, Google Chrome, Google Cloud, Google Meet, Google Play en Google Workspace.
Het Google hoofdkantoor voor België en Luxemburg vormt de thuisbasis voor zo’n 125 werknemers. Dankzij het zicht op een schitterend park, maar ook door hun indrukwekkende inrichting is dit een ronduit bijzondere werkomgeving. Eentje zoals we ze niet elke dag tegenkomen.
In dit blogartikel vertellen we je meer over de aanpak van Google en hoe de missie en bedrijfscultuur, de stimulerende werkomgeving, de aangemoedigde ontmoetingen en hun gezonde nudging-aanpak het welzijn en het werkgeluk van medewerkers maximaliseren.
Gedeelde verantwoordelijkheid
Michiel is ervan overtuigd dat uiteindelijk vooral de medewerker zelf bepaalt of hij of zij gelukkig is of niet. Ook al is het belangrijk dat de werknemer zelf het initiatief en de verantwoordelijkheid voor zijn werkgeluk neemt, toch kan het bedrijf daar absoluut bij helpen. Dit kan bijvoorbeeld door een omgeving te creëren waarin men zich goed kan voelen, gelukkig kan werken, maar ook omringd wordt met andere gelukkige mensen. En dat is precies wat Google wil verwezenlijken door in te zetten op specifieke componenten uit hun welzijnsaanpak:
Over werkomgeving, ondersteuning en leuke extra’s
Google zet maximaal in op een stimulerende werkomgeving om het welzijn en werkplezier van werknemers te verbeteren. Door een groene omgeving te integreren, walking meetings te faciliteren, maar ook door sportruimtes en andere fijne extra’s aan te bieden zoals pingpongtafels en zitballen.
Daarnaast wil Google de medewerkers heel sterk ontzorgen door in dagelijkse behoeften te voorzien. Ben je in de ochtendrush je tanden vergeten poetsen? No stress – er zijn tandenborstels op kantoor. Vind je je computerkabel niet direct? Geen probleem – er liggen computeraccessoires te grabbel. Ook de zorg voor kinderen en huisdieren wil Google mee ondersteunen, net als het mentale welzijn door heel wat resources beschikbaar te stellen.
Culture eats strategy for breakfast
Wat we duidelijk merken bij Google is dat het fundament van een gezonde samenwerking vooral de bedrijfscultuur is die de stevige basis vormt voor de leuke extra’s op de taart (zoals de gratis lunch of ontbijt, massages en glijbanen). Google’s bedrijfscultuur wordt voornamelijk gekenmerkt door vrijheid en verantwoordelijkheid: Medewerkers zijn vrij om te doen wat ze willen en vooral de gedeelde drive om altijd zaken te willen verbeteren of opnieuw heruit te vinden, en zowel de verwachting als de kans voor werknemers om hiervoor ownership & accountabilty op te nemen, zorgt volgens Michiel voor maximale motivatie.
Google gaat dan ook specifiek op zoek naar dergelijke gemotiveerde werknemers die worden aangetrokken door het willen uitdagen en verbeteren van de status quo en zich hiervoor actief willen inzetten. Dit betekent tegelijk ook dat sommigen zich hier misschien niet thuis zullen voelen. Een match waarnaar in het rekruteringsproces dan ook specifiek gepolst wordt om ervoor te zorgen dat de bedrijfsfilosofie verder kan versterkt worden.
De missie van Google
Dat Google een sterk employer brand heeft, mag blijken uit de 3,3 miljoen spontane sollicitaties die ze wereldwijd op jaarbasis mogen ontvangen. Michiel ziet vooral de uitstraling van het merk, wat ietwat tot de verbeelding blijft spreken, maar ook de visie en missie van Google als redenen waarom het bedrijf zo’n aantrekkelijke werkgever is.
De missie van Google om alle informatie ter wereld te organiseren en toegankelijk te maken, inclusief het gebruik van technologie om de grootste problemen van de wereld aan te pakken, trekt veel mensen aan en wordt vaak genoemd als iets waar medewerkers specifiek aan willen bijdragen. Google wordt op die manier gezien als een eerlijk en sterk merk en een organisatie die wil bijdragen aan de maatschappij.
Hard werken is niet per se hetzelfde als gemotiveerd werken
Hoewel de kantoorinrichting en de mooie extra’s natuurlijk het werkplezier boosten, wordt de fun at work bij Google gecombineerd met hard werken en de nodige focus op het leveren van resultaten.
Omdat het bedrijf motivatie en passie belangrijk vindt voor het bereiken van succes, zetten zij vooral in op gemotiveerd werken, iets wat niet helemaal hetzelfde is als louter hard werken. De combinatie van uitdagend werk, het verbinden van persoonlijke interesses en passies met het werk dat men doet, aangevuld met het nodige plezier op de werkvloer, zorgt volgens hen voor de sterkste resultaten.
Gezonde nudging
Bij Google willen ze niet enkel gelukkige medewerkers, maar weten ze dat geluk en gezondheid hand in hand gaan. Om gezondere en meer ecologische keuzes aan te moedigen zet de organisatie dan ook in op nudging: De organisatie biedt bijvoorbeeld een breed scala aan snacks en drankjes aan, maar plaatst gezondere opties op een meer prominente plaats, zoals hoger in de koelkast en dichter bij de hand. Ongezonde opties zijn minder zichtbaar en minder gemakkelijk te grijpen. Door anderzijds bijvoorbeeld kleinere bordjes te voorzien, wordt dan weer gestreefd naar minder afval in de keuken en een gereduceerde ecologische voetafdruk.
Ontmoeten en uitwisselen
Een laatste katalysator voor werkgeluk, maar zeker niet de minste, is de platte horizontale structuur en het belang dat Google hecht aan korte ontmoetingen en informele gesprekken tussen collega’s. Deze zorgen voor adequate communicatie en het snel kunnen schakelen bij problemen en projecten. Dit wordt gefaciliteerd door koffiecorners en microkeukens op elke verdieping, maar de organisatie gaat ook samen met de medewerkers op zoek naar de juiste balans tussen thuis- en kantoorwerk om de connectie met collega’s en het bedrijf ten allen tijde te behouden.
Volgens Michiel is het de combinatie van enerzijds de vrijheid om te kunnen kiezen waar men werkt, zolang men het werk graag en goed doet, en anderzijds de energieboost die men krijgt van een kantoorbezoek die samen voor een maximale motivatie zorgen.
De Quote
We vragen telkens aan onze podcast gasten wat hun favoriete quote is en waarom. De stelling van Michiel Sallaets is begint eer ge bezint.
Michiel gaat hiermee voor één van de bekende Vlaamse spreekwoorden (“bezint eer begint”) maar dan op een creatieve – misschien wel typisch Google? – manier.
Michiel: “Voor mij heeft dit te maken met gelukkig worden door dingen te doen. Iets wat je nog nooit hebt gedaan of waar je je in het begin ongemakkelijk bij voelt, betekent meestal dat je op het punt staat om iets te leren. En wij Belgen zijn nogal goed in het overdenken, compromissen sluiten, uitstellen. En volgens mij zouden we allemaal wat minder moeten bezinnen en wat meer moeten beginnen, want dat zorgt ook voor geluk!”
Wil jij graag te gast zijn in onze podcast?
Ken jij een organisatie of ben jij actief in een bedrijf die werken aan welzijn op het werk en werkgeluk? Wil je een fantastisch initiatief delen? Elk idee is welkom! Dus nodig ons uit en we komen heel graag op gesprek.