Een jaarlijkse traditie is het ondertussen. Eind mei vindt in Kopenhagen dé conferentie der conferenties plaats rond “happiness at work”. Het toeval wil – als toeval zou bestaan natuurlijk – dat we in België eindelijk beginnen te snappen dat het saaie, beleidsmatige “welzijn op het werk” veel te beperkend is voor wat “werkgeluk” voor elke werknemer zou kunnen betekenen. En dat “werkgeluk” een grote impact heeft, wordt op deze Happiness at Work conference van Woohoo Inc al meteen duidelijk.
Hoe nee zeggen je (werk)geluk kan vergroten
Presentator Michael Kamber vertelt in zijn openingswoord over zijn vader. Deze meubelstoffeerder ging met de sloophamer zijn gereedschap te lijf om toch maar in zijn werkgeluk te kunnen voorzien. Werkgeluk avant la lettre wegens absoluut nog niet “in de mode”, maar bijzonder nodig want na het slopen van zijn werkmateriaal sprak vader Kamber de legendarische woorden: “Nu heb ik tenminste geen probleem meer met “nee-zeggen” als mensen mijn hulp vragen. Ik zou hen nog steeds willen helpen, maar dat kan nu gewoonweg niet meer.” Assertieve communicatie is dan ook een brandend actueel topic en een grote uitdaging bij het realiseren van jouw “werkgeluk”.
Werkgeluk als organisatiestrategie
De toon is gezet voor een schitterende dag waarin de ene topspreker de andere opvolgt. Oprichter van Woohoo Inc en voorvechter van wereldwijd werkgeluk Alexander Kjerulf bijt de spits af. Hij zet een pracht van een presentatie neer vol strategische tips rond werkgeluk. Van “betrek werkgeluk bij alles in je bedrijf” over “train je managers op werken aan werkgeluk” tot “hire for happiness, not for skills”. Elke strategische tip wordt toegelicht en heel concreet gemaakt.
WD-40, makers van herinneringen
In vlot tempo presenteren werkgelukdeskundigen, CHO’s en andere getuigen over hoe werkgeluk in hun organisatie wordt ondersteund. En, zoals het topconferenties betaamt, geldt ook hier het motto “save the best for last”. Gary Ridge, CEO van WD-40, trakteert het internationale publiek op een welgemeende “goodday folks” die zijn Australische roots alle eer aan doet.
Belangrijk is om goed te begrijpen in welke sector WD-40 actief is. Je denkt vast net als ons aan “smeerolie”, maar daar zit je volgens Gary goed fout. Zijn organisatie is een “creator of memories”. En die herinneringen kunnen alleen maar positief zijn als er één van zijn producten aan te pas komt: de fietsketting die vlot loopt, het slot dat comfortabel opent, de radertjes die gesmeerd lopen. Zo zorgen ze stuk voor stuk voor een fijne glimlach, een hartverwarmend moment, puur (werk)geluk.
Leiderschap voor werkgeluk
De WD-40 topman brengt verder nog heel wat inzichten en weetjes rond werkgeluk. Een heuse verzameling aan “best practices” en “learning moments”. Hij eindigt zijn uiteenzetting met een top tien aan eigenschappen die goede leiders moeten bezitten als ze werkgeluk willen helpen bevorderen. Tip zeven komt bij ons héél sterk binnen: “Leaders value the gift of contrarians”. Gary illustreert zijn tip met een sterk staaltje storytelling.
Hij vertelt het verhaal van zijn overleden moeder, een “contrarian” in hart en nieren die het levende bewijs was van “unconditional love”. Onvoorwaardelijke liefde creëert de mogelijkheid om open en eerlijk te zeggen wat je denkt en voelt. En net dat heeft deze vorm van liefde gemeen met de dwarsliggers in je leven.
Gary deelt met verve gesprekken die hij had met zijn moeder en die hem doen denken aan gesprekken op zijn werk waar hij ook meermaals geconfronteerd wordt met zogenaamde dwarsliggers. Omarm ze, luister naar wat ze te zeggen hebben en grijp je “learning moment” om te groeien, zowel als persoon, maar ook als organisatie. Op de juiste momenten valt er een stilte die het persoonlijke verhaal van deze CEO heerlijk diep laat binnenkomen.
Onze take-aways
Gary krijgt, net zoals zijn voorgangers, een staande ovatie en de eerste conferentiedag eindigt met een knal terwijl de slingers in het rond gaan. Overal happy faces en daverend applaus. Ons (werk)geluk kan helemaal niet meer stuk wanneer blijkt dat we ook nog eens het laatste boek van Alexander Kjerulf cadeau krijgen. Een heel tastbare herinnering aan een bijzonder leerrijke conferentie die barst van de “take aways”.
Als we moeten kiezen wat het leukste is dat we mee terug nemen? Dan is het wel “If you want to live fully, you need to love what you do”. Of neen, eerder “Focus less on the money and more on the people if you want to make more money”. Misschien nog sterker: “The three most powerful words: I don’t know”. Of toch eerder: “Happiness is the ultimate why”.
“Kiezen is verliezen” zeggen we in België – gelukkig leerden wij van onze Nederlandse partner “Keuze is reuze”.