Onlangs stelde een leidinggevende ons deze boeiende vraag: “Wat doe je als iemand uitvalt met burn-out, deze persoon is afwezig op het werk, maar is blijkbaar wel in staat om foto’s van het tripje naar de kust te posten op sociale media?”
Het stigma van burn-out leeft helaas nog steeds en kan heftige reacties binnen het team teweegbrengen. Wat nu? We delen enkele tips waardoor een team beter kan leren omgaan met de complexiteit van burn-out en herstel, wat leidt tot een meer begripvolle en ondersteunende werkomgeving.
Tip 1: Begrijp het herstelproces van een burn-out
Het is belangrijk dat iedereen binnen het team op de hoogte is van hoe het herstelproces van een burn-out verloopt. Het gaat immers om een proces dat door verschillende stadia gaat, waarbij in het begin complete uitputting en vermoeidheid vaak de overhand hebben. In deze fase zullen de meeste mensen geen foto’s posten op sociale media.
Zodra iemand zich begint beter te voelen, gaat men doorgaans op zoek naar manieren om het energieniveau weer op te bouwen. Dit kan een zeer pittig vraagstuk zijn, omdat men in deze situatie vaak niet meer weet hoe te ontspannen. Deze zoektocht kan zich dan vertalen in activiteiten, zoals een uitstapje of een halve dag aan zee, die dan mogelijks worden gedeeld op sociale media.
Het is cruciaal om te begrijpen dat dit een gezonde stap is in het herstel. Het gaat immers om activiteiten die vaak worden aangemoedigd door coaches en therapeuten om te helpen opnieuw te leren ontspannen en energie op te doen.
2. Bewustzijn en communicatie binnen het team
Een tweede belangrijke tip is dat je door sterke onderlinge communicatie het stigma rond psychosociale problemen kan wegnemen en je zo samen kan zorgen voor een open en ondersteunende werkomgeving.
Voor de persoon die herstellende is kan het nuttig zijn zich bewust te zijn van bij de mogelijke impact van sociale media en de roddels die zouden kunnen ontstaan binnen het team. Toch is het cruciaal om openlijk te spreken over de realiteit van burn-out en het herstelproces. Door in contact te blijven met de leidinggevende of andere vertrouwenspersonen kunnen misverstanden en roddels voorkomen worden.
Als teamleider kun je het team ook zeker informeren over de fases van herstel en hen vragen om steunend te zijn in plaats van te oordelen. Wanneer het team begrijpt dat het delen van positieve ervaringen op sociale media een deel kan zijn van het genezingsproces, kan dit helpen om meer empathisch en ondersteunend te zijn en de teamgeest te behouden.
3. Positieve en constructieve feedbackgesprekken
Tot slot kan zo’n post op sociale media een aangewezen moment zijn om een constructief feedbackgesprek aan te knopen met de collega in kwestie. Dit betekent: een gesprek zonder verwijten of beschuldigingen, maar dat start met een open vraag, zoals “We zagen je recente post op sociale media, mogen we daaruit afleiden dat het beter met je gaat?”
Dit opent de deur voor een eerlijke conversatie. Ofwel onthult het positief nieuws en kan men het zelfs hebben over volgende (re-integratie) stappen. Deel dan ook zeker de positieve feedback dat het vooral fijn is om te zien dat stappen vooruit worden gezet en mensen voor zichzelf aan het zorgen zijn omdat je net hoopt hen terug binnen het team te mogen verwelkomen. Ofwel vertelt het iets over een mogelijke mismatch in hun herstelproces en biedt het een kans om verdere ondersteuning te bieden.
Door ook regelmatig de voortgang en re-integratieplannen met het team te bespreken, blijft iedereen op de hoogte en betrokken bij het gehele proces.
Nog meer inspiratie?
In de podcast & videoreeks “SOS Werkgeluk” brengen we korte episodes waarin we op zoek gaan naar concrete tips omtrent een specifieke uitdaging rond welzijn of werkgeluk.
Heb je iets meer tijd? Dan kan je terecht in onze Try a Different Angle Podcast, waarin we dieper ingaan op werkgeluk hero cases en sterke welzijnsinitiatieven van specifieke organisaties.