Het recht op deconnectie: hoe pak je het aan als werkgever?

In de podcast & videoreeks “SOS Werkgeluk” brengen we korte episodes waarin we op zoek gaan naar concrete tips omtrent een specifieke uitdaging rond welzijn of werkgeluk.

SOS Werkgeluk – Aflevering 20

Deze keer kregen we een vraag vanuit een wetgevend kader, namelijk omtrent de arbeidsdeal en het recht op deconnectie. Ondanks dat er heel wat ondernemingen zijn die hier al super goed mee om gaan en dit met creatieve ideeën implementeren in de praktijk, krijgen we vaak vragen omtrent meer inspiratie en tips omtrent hoe dit het beste kan aangepakt worden.

Tip 1: Lead by example

Het recht op deconnectie betekent dat medewerkers buiten hun werkuren niet verplicht bereikbaar moeten zijn en maakt duidelijk dat het ook oké is om eens niet aan werk te denken. Als organisatie kunnen we hier dus een grote rol in spelen.

Een belangrijke eerste stap is leidinggevenden aanmoedigen om het goede voorbeeld te geven. Waarom sturen mensen mails buiten de werkuren? Vaak omdat ze zelf mails ontvangen buiten werktijd. Zeker wanneer een leidinggevende na werktijd nog een mail stuurt, is de kans groot dat je medewerkers het gevoel hebben dat ze daarop moeten antwoorden, ook al is dat misschien niet zo bedoeld.

Dus, spreek vanuit de organisatie alle leidinggevenden aan op het belang van hun voorbeeldfunctie. Als zij willen dat hun medewerkers kunnen deconnecteren, moeten zij zelf ook meer bewustzijn ontwikkelen omtrent werkgerelateerde communicatie buiten werkuren. Hierdoor ontstaat een cultuur waarin deconnectie kan worden gerespecteerd en gewaardeerd.

Tip 2: Bewustwording en gezonde digitale gewoonten

Het recht op deconnectie houdt ook in dat mensen zich bewust worden van het belang van rust en ontkoppelen. Door de overvloed aan informatie die we via allerlei digitale kanalen ontvangen, heeft ons brein nu eenmaal rust nodig om te voorkomen dat het oververhit of gestresseerd raakt.

Moeten we dan massaal onze smartphones, Teams applicaties en andere digitale tools volledig buitensluiten? Natuurlijk niet, het zijn nuttige tools met een grote meerwaarde, maar binnen bepaalde grenzen. Het is essentieel om bewuster om te gaan met het gebruik van digitale tools en beter te doseren: ze af en toe opzij te leggen, uit te zetten of dicht te klappen.

In welke rol je ook zit, iedereen kan hieraan bijdragen binnen de organisatie: maak gezonde keuzes voor jezelf en inspireer en moedig anderen aan. Zorg ervoor dat telefoons bijvoorbeeld tijdens meetings aan de kant worden gelegd. Moedig anderen aan dat er aandachtig kan worden gewerkt en dat multitasken niet werkt. Wanneer we allemaal samen ervoor kunnen zorgen dat we ons brein net iets meer mentale en digitale rust geven, kan het een groot verschil maken in het welzijn, de veerkracht en de productiviteit van iedereen binnen het team.

Tip 3: Duidelijke afspraken voor digitale communicatie

Maak het onderwerp bespreekbaar en creëer een kader en duidelijke afspraken binnen het team omtrent wat voor iedereen wel en niet werkt en welke positieve veranderingen kunnen doorgevoerd worden omtrent wanneer en hoe communicatie plaatsvindt.

Bijvoorbeeld, spreek af dat wie in meeting of focustijd gaat, de status op ‘onbeschikbaar’ zet. Zorg dat dit gerespecteerd wordt en dat collega’s toch niet even komen storen ‘voor een klein vraagje’. Wanneer iemand aangeeft na werktijd of op een bepaalde dag niet bereikbaar te zijn, kan men gebruik maken van de handtekening in e-mails, zodat collega’s weten dat iemand niet direct zal reageren, en dat de persoon in kwestie niet extra wordt lastiggevallen via telefoon of Whatsapp.

Bespreek en bepaal welke communicatiekanalen worden gebruikt voor welke doeleinden. Teams voor dagelijkse werkgerelateerde zaken, e-mail voor minder urgente zaken, en WhatsApp eventueel alleen voor informele communicatie. Dit helpt iedereen te weten welke responstijd verwacht wordt, waardoor er ook minder druk ontstaat om direct te reageren.

Beluister of bekijk de volledige aflevering

Luister online, op Spotify of iTunes.

 Bekijk deze episode via ons Youtube kanaal.

Leg jouw vraagstuk voor aan onze experten!

Onze topics zijn gebaseerd op echte cases en reële vragen, dus ook jij kan jouw concrete vragen doorsturen en wij zullen ons best doen om deze te beantwoorden in onze video’s. Voel je comfortabel om elke gewenste vraag te stellen, in deze reeks behandelen we elke voorbeeld dan ook anoniem.

Leg jouw vraag voor aan onze CHOs!

Nog meer inspiratie?

Heb je iets meer tijd? Dan kan je terecht in onze Try a Different Angle Podcast, waarin we dieper ingaan op werkgeluk hero cases en sterke welzijnsinitiatieven van specifieke organisaties.

Hier kan je alle afleveringen terugvinden !

Meer weten over dit topic?

Wie op zeer korte termijn hiermee aan de slag wil gaan kan altijd contact opnemen voor meer informatie rond een in-company opleiding.

Mentaal en digitaal Deconnecteren is een veelgevraagd topic, waarrond we dan ook regelmatig verdiepende online workshops organiseren in open aanbod. Neem een kijkje in onze kalender voor de eerstvolgende live online training.

Digitaal Deconnecteren

Stress, concentratieverlies, nervositeit en/of uitputting,… Door te vaak op ons (smartphone)scherm te kijken, lopen we het risico op een overdosis. Deconnecteren betekent het bewust loslaten van digitale communicatiemiddelen.
Laat dat nu net voor velen minder evident zijn dan het lijkt.Een krachtige online workshop waarin je ontdekt wat digistress precies is, hoe je kan leren deconnecteren en hoe je gezonder gebruik kan maken van je communicatietools.

You might be interested in …