Mag je als leidinggevende bevriend zijn met je medewerkers?

In de podcast & videoreeks “SOS Werkgeluk” brengen we korte episodes waarin we op zoek gaan naar concrete tips omtrent een specifieke uitdaging rond welzijn of werkgeluk.

SOS Werkgeluk – Aflevering 18

Er bestaat weinig twijfel over de voordelen van vriendelijke collegialiteit en een fijne teamsfeer. Recent onderzoek van Tempo Team plakte er zelfs cijfers op: collega’s die professionele verbondenheid voelen hebben een hogere motivatie en werktevredenheid en ervaren meer werkplezier.

Soms ontstaan er natuurlijk ook hechtere vriendschapsbanden die verder gaan dan enkel werkgerelateerde interacties. Deze spelen dan bijvoorbeeld nog meer op op persoonlijke sympathie, gedeelde interesses, emotionele connecties en kunnen informeler zijn, en bijvoorbeeld ook buiten werktijd plaatsvinden, inclusief persoonlijke gesprekken en steun.

Waar de grens tussen vriendschap en collegialiteit op het werk precies ligt is soms vaag en kan daarnaast ook variëren afhankelijk van persoonlijke grenzen, de dynamiek binnen een team en de werkcultuur. Maar – echte vriendschap in een professionele context kan wel een aantal potentiële valkuilen inhouden, zeker wanneer er sprake is van een hiërarchische relatie. We geven een paar overwegingen en tips mee om in gedachten te houden:

Tip 1: Professionaliteit handhaven

Hoewel professionele verbondenheid zeer positieve effecten heeft, blijft het wel belangrijk om een zekere mate van professionaliteit te behouden, zeker vanuit een leidinggevende rol. Het kan immers een stevige uitdaging zijn om persoonlijke beslommeringen de werkprestaties en -relaties niet te laten beïnvloeden, of om werkgerelateerde discussies objectief te houden tegenover iemand met een vriendschapsband.

De sleutel ligt in het gescheiden houden van werk en privé, en de nodige afspraken te maken om zeer persoonlijke gesprekken buiten werktijd te voeren en professionele interacties gefocust te houden op werkgerelateerde zaken. Door je bij meningsverschillen te richten op de feiten en professionele belangen in plaats van persoonlijke gevoelens, kan je potentiële moeilijke gesprekken blijven aangaan vanuit een professioneel kader.

Tip 2: Open communicatie

Waar de grens van de vriendschap ligt is erg persoonlijk en niet iedereen slaagt er zomaar in om die grens altijd even goed te trekken. Jij kan bijvoorbeeld vinden dat het heel normaal is om je collega’s een dienst te verlenen buiten de werkuren of ook in het weekend ook af te spreken, maar dat kan anders liggen voor de tegenpartij. Die onduidelijkheid en verschillende verwachtingen kan net heel wat problemen creëren.

De oplossing hiervoor is duidelijke en open communicatie omtrent jullie standpunten hierover en wat jullie beiden nodig hebben. Bespreek vooraf hoe je om zou willen gaan met potentiële werkgerelateerde uitdagingen om misverstanden te voorkomen en spreek af hoe en wanneer je in werkmodus of vriendschapsmodus kan stappen.

Tip 3: Contexten bepalen en handhaven

Het is cruciaal om je bewust te zijn van de invloed die persoonlijke relaties kunnen hebben op de andere collega’s in het team. Hoewel de fijne interacties kunnen bijdragen aan een positieve werkomgeving en verhoogd werkplezier, kunnen te nauwe banden ook leiden tot uitdagingen, misverstanden of wrevel bij anderen. De perceptie dat een vriend of vriendin van de leidinggevende meer privileges heeft, voorgetrokken wordt of betere voorwaarden krijgt, kan snel ontstaan. Dit kan roddels voeden en een gevoel van oneerlijkheid of vooringenomenheid aanwakkeren.

Om deze valkuil te vermijden, is het essentieel om een balans te vinden door objectiviteit en contextueel denken toe te passen. Bepaal wat passend en gelijkwaardig is voor iedereen in een bepaalde context en stel duidelijke grenzen op waar beide partijen zich aan houden. Daarnaast is het belangrijk om je bewust te zijn van mogelijke vooroordelen en alert te blijven op een eerlijke behandeling van iedereen. Dit is zeker van groot belang bij evaluaties of in spanningsvolle situaties. Door deze maatregelen te nemen, kun je een professionele en rechtvaardige werkomgeving bevorderen.

Beluister of bekijk de volledige aflevering

Luister online, op Spotify of iTunes.

 Bekijk deze episode via ons Youtube kanaal.

Leg jouw vraagstuk voor aan onze experten!

Onze topics zijn gebaseerd op echte cases en reële vragen, dus ook jij kan jouw concrete vragen doorsturen en wij zullen ons best doen om deze te beantwoorden in onze video’s. Voel je comfortabel om elke gewenste vraag te stellen, in deze reeks behandelen we elke voorbeeld dan ook anoniem.

Leg jouw vraag voor aan onze CHOs!

Nog meer inspiratie?

Heb je iets meer tijd? Dan kan je terecht in onze Try a Different Angle Podcast, waarin we dieper ingaan op werkgeluk hero cases en sterke welzijnsinitiatieven van specifieke organisaties.

Hier kan je alle afleveringen terugvinden !

You might be interested in …