Wanneer je in Google een zin begint te typen om iets op te zoeken, dan krijg je enkele automatische suggesties op basis van de woorden waarop het vaakst gezocht wordt. Jammer genoeg is de realiteit niet zo rooskleurig wanneer we het hebben over hoe mensen zich voelen op hun werk.
Hoe weet je wanneer je ongelukkig bent op het werk?
Hoe maak je het onderscheid tussen een slechte dag en de conclusie dat er echt iets niet snor zit en dat het tijd is om actie te ondernemen? Goeie vraag!
Het antwoord begint bij jezelf en jouw energiebalans. Als je veelvuldig en langdurig merkt dat het niet loopt zoals jij nodig hebt om gelukkig te zijn op én buiten het werk, moet je in eerste instantie vooral durven kijken naar wat je zelf kan veranderen. Misschien kan je samen met je collega’s enkele zaken bespreken? Of enkele wijzingen in je job inhoud voorleggen aan je leidinggevende? Of als jij de leidinggevende bent, moet je misschien je teamsamenstelling durven herbekijken. Misschien is het zelfs tijd om uit te kijken naar een andere job…
Feit: in de gouden kooi blijven zitten van een job die je ongelukkig maakt, is geen duurzame optie. Je kan er op termijn immers ziek van worden.
Wij komen in onze coaching sessies, workshops en trainingen vaak in contact met mensen die niet zo gelukkig zijn in hun job. Verzuchtingen van een slechte dag kunnen bij iedereen al eens de kop opsteken, en in sommige gevallen kan het aspecten onthullen waaraan effectief moet gesleuteld worden. In het slechtste geval kan het aanhoudende ongelukkige gevoel je misschien duidelijk maken dat deze job in deze context niet langer bij je past.
In deze blog delen we de belangrijkste signalen die sterk doen vermoeden dat het niet gewoon een uiting is van “eens een mindere dag hebben”. Wil je weten wat je er aan kan doen? Dan geven we je ook alvast wat inspiratie en tips mee om je werkgeluk een boost te geven.
10 signalen dat je ongelukkig bent op het werk
1. Je vertoont uitstelgedrag
Je hebt echt je uiterste best gedaan, maar op één of andere manier kom je er niet toe om echt vooruitgang te maken met je taken. Of je begint aan je opdracht op het laatst mogelijke moment, wanneer het hoogdringend is geworden, waardoor je maar een halfslachtig resultaat aflevert.
Velen zien uitstelgedrag als een persoonlijk falen. Maar eigenlijk is het een belangrijk waarschuwingssignaal dat aantoont dat je niet zo gelukkig bent in je werk. Indien alles snor zit, ga je immers de zwaarste uitdagingen met plezier aan. Echter, wanneer relatief eenvoudige taken een heuse opdracht worden, dan is er vaak meer aan de hand.
2. Op zondag begin je met piekeren over het feit dat het morgen maandag is
Je slaapt zelden goed op zondagnacht. Je maakt je zorgen over hoe het er weer aan toe zal gaan wanneer je morgen op het werk aankomt. Je job is stresserend en op maandagochtend moet je je als het ware in het harnas hijsen om alles te kunnen incasseren.
Een van de ergste dingen aan je ongelukkig voelen op het werk, is dat het gevoel overloopt naar je vrije tijd en de andere domeinen in je leven. Als je een slechte dag hebt gehad op het werk, dan is het moeilijk om huiswaarts te keren en een fantastische avond te hebben. Als je een rotweek hebt gehad, dan is het best lastig om een fijn, relaxed en zorgenvrij weekend te hebben.
3. Je bent competitief als het op salaris en jobtitels aankomt
Je houdt niet zozeer van je job, maar je focust je vooral op het riante salaris dat je ervoor krijgt, en de bijkomende voordelen. Weten dat iemand met een gelijkaardige functie dan jijzelf meer loon krijgt, of gepromoveerd wordt, vreet aan je.
Wanneer we niet tevreden zijn met de inhoud van onze job, dan komen andere aspecten meer op de voorgrond en worden we daar tevens gevoeliger aan. Daar is een eenvoudige reden voor: Wanneer het werk zelf je niet de zingeving geeft die je zoekt, of het gevoel geeft dat je iets bereikt, dan willen we iets anders in ruil. En dan komen elementen zoals verloning, extra-legale voordelen en promotie in het vizier. Of het een goede lange termijn strategie is om zwaar betaald te worden om een super vervelende en stresserende job uit te voeren waar je je totaal niet gelukkig bij voelt, laten we hier even in het midden..
4. Je hebt geen zin meer om je collega’s te helpen
Jouw collega heeft een probleem, maar jij hebt niet echt zin om hem een handje te helpen. Waarom zou je ook?
We halen er graag de resultaten bij van een interessant psychologisch onderzoek. Aan het begin van de studie werden deelnemers in een goed of een slecht humeur gebracht. Nadien werden ze gevraagd om naar een andere kamer te gaan waar het experiment zou verder gezet worden. In de gang vond het echte experiment echter plaats. De deelnemers liepen voorbij een man die een grote doos vasthield en die duidelijk moeite had om een deur te openen. De prangende vraag: zouden de deelnemers de man helpen? Het experiment toonde duidelijk aan dat mensen in een slecht humeur beduidend minder behulpzaam zijn. Iedereen kan natuurlijk eens een slechte dag hebben. Maar als je dagenlang in een slecht humeur verkeert, is het een signaal om je situatie eens te evalueren.
5. De werkdag lijkt eindeloos te zijn
Het eerste wat je ’s ochtends doet, is uitrekenen hoeveel uren je nog moet presteren voor je weer naar huis mag of die pc weer mag dichtklappen.
Wie goed op zijn plek zit, geeft meestal aan dat de tijd voorbij vliegt. Als de tijd als een slak voorbij kruipt, kan je je afvragen hoe leuk of uitdagend je je takenpakket echt vindt. Trouwens, het aftellen naar wanneer je ein-de-lijk naar huis mag, zal – oh ironie! – de dag nog langer laten aanvoelen.
6. Je hebt geen vrienden op het werk
Vrienden op het werk? Het zijn toch allemaal eikels.
Gallup kwam tot een interessante conclusie in hun onderzoek rond engagement op het werk: één van de belangrijkste voorspellers voor een geluksgevoel op het werk is het hebben van minstens één dichte vriend(in) op het werk. Gelijkgestemde mensen met een gezamenlijk doel en de motivatie om ervoor te gaan, ervaren doorgaans een gevoel van verbinding en samenhorigheid. Als je totaal geen connectie hebt met geen énkele collega, is het maar de vraag of deze omgeving wel zo geschikt is voor jou…
7. Je trekt het je niet meer aan. Je geeft nergens meer om.
Eender wat er aan de hand is op je werk, of er nu iets positiefs of iets negatiefs gebeurt met je opdracht, je klant, je collega’s, de prestaties van het team,… het doet je allemaal niet zoveel meer.
Wanneer je je ongelukkig voelt op het werk, dan ben je eigenlijk vooral met jezelf bezig. Je engagement en je betrokkenheid met wat er op de werkplek gebeurt, zijn verdwenen als sneeuw voor de zon.
8. Kleine dingen irriteren je enorm
Je ergert je mateloos en buiten proportie aan de kleinste dingen. Iemand die een beetje teveel plaats inneemt op de parking, iemand die de laatste koffie neemt zonder een nieuwe pot klaar te zetten, iemand in het bureau naast jou die iets te luid aan het bellen is, … Alles is super irritant!
Wanneer je niet goed in je vel zit, dan heb je minder veerkracht, weerbaarheid en relativeringsvermogen omtrent kleine dingetjes die ‘fout’ lopen. Je bent lichtgeraakt en dito ontvlambaar. De kleinste dingen werken op je zenuwen. Een belangrijk signaal dat er iets niet goed zit, meestal duidelijker voor de omgeving dan voor de geïrriteerde persoon zelf.
9. Je bent achterdochtig over de motieven van anderen
Eender wat iemand aan het doen is, jouw eerste gedachte is “waar is die mee bezig?”. Goed of slecht, groots of klein, elke beslissing en elke actie die je collega’s ondernemen, worden in een negatieve context geplaatst.
Verschillende studies hebben uitgewezen dat we meer achterdocht hebben wanneer we ons ongelukkig voelen. In plaats van het leven door een roze bril te zien, hebben we nu een grijs exemplaar op onze neus en bedenken we voor elke actie vooral negatieve motieven.
10. Je vertoont fysieke symptomen.
Je lijdt aan slapeloosheid, je hebt vaak last van hoofdpijn, je energieniveau is beneden alle peil, je spieren zijn gespannen, …
Onderzoek toont aan dat wanneer je niet goed in je vel zit op het werk, je meer en duidelijker last krijgt van fysieke stresssymptomen. De fysieke signalen zijn een belangrijk alarmbelletje dat je onder te veel stress of onder teveel druk staat.
(Gebaseerd op een artikel van Woohoo Inc.)
Wat kan je eraan doen?
Hoe buig je dat ongelukkig gevoel weer om in een meer positieve werkervaring? Het goede nieuws is dat er heel wat mogelijk is, want je kan echt wel werken aan werkgeluk!
Werken aan je eigen werktevredenheid, werkplezier en werkgeluk doe je door duidelijk te krijgen welke aspecten voor jou belangrijk zijn om je goed te kunnen voelen en ook in gesprek te gaan met je leidinggevende of HR verantwoordelijke over wat jij nodig hebt. Als de balans negatief uitvalt betekent het niet noodzakelijk dat je de handdoek meteen maar in de ring moet gooien en op zoek moet naar een andere job. Je zou ervan versteld kunnen staan wat je kan bereiken door in samenspraak met jouw leidinggevende op zoek te gaan naar de win-win. Het is trouwens niet een oefening die je slechts één keer maakt, maar waar je regelmatig afcheckt of alles nog snor zit, want mensen en omstandigheden staan natuurlijk niet stil.
Conclusie: door je bewust te zijn van het scala aan alle mogelijke aspecten die bijdragen aan jouw werkplezier en werkgeluk, en het besef dat je daar zelf ook heel wat impact op hebt (bijvoorbeeld door voldoende voor je eigen welzijn te zorgen, initiatieven te ondernemen voor beter contact met je collega’s,…) kan je al heel wat realiseren.
Aan de slag met werkgeluk
Kriebelt het om aan de slag te gaan met jouw eigen werkgeluk en/of dat van je collega’s? Dan vind je hieronder heel wat vrijblijvende inspiratie en tips!
Ontdek hoe we bij Tryangle met onze diensten en thema’s alles in het werk zetten om organisaties en medewerkers te ondersteunen voor meer welzijn en geluk op het werk. Ga eens rondneuzen door onze blogartikels en vind nog veel meer inzichten en tips, volg ons op LinkedIn en mis niets over de allerlaatste gratis webinars of andere freebies, of neem contact met ons op om eens van gedachten te wisselen hoe we jou, jouw team of jouw organisatie kunnen helpen.
Inzicht in de niveaus van werkgeluk
Tryangle heeft een piramidemodel ontwikkeld dat alle belangrijke thema’s helpt verduidelijken die mee bepalen hoe goed je je in je vel kan voelen op het werk, en die zo je gevoel en je prestaties een positieve boost kunnen geven. We lichten het hieronder even kort toe, maar je kan er meer over lezen in dit blogartikel.
- Job satisfaction: Met een goede basis kom je al héél ver: ben je (nog steeds) tevreden met de functionele aspecten van jouw job en je werkomgeving?
- Connection: Heb je een sterke communicatie met je leidinggevende en een goede samenwerking met collega’s?
- Mindset: Heb jij een positieve/groei mindset? Kan je werken in een organisatie met een positieve en waarderende bedrijfscultuur?
- Well-being: Bewust aandacht besteden aan je fysieke en mentale welzijn.
- Talent & Engagement: In welke mate kan je je talenten zinvol inzetten en ben je maximaal gemotiveerd?
Gedeelde verantwoordelijkheid
Als medewerker kan je dus al heel veel zelf ondernemen om de aspecten uit de werkgeluk piramide te versterken. Daarnaast kan je natuurlijk ook één en ander aankaarten met je leidinggevende of je HR verantwoordelijke, want ook de organisatie heeft er baat bij om jou tegemoet te komen en te ondersteunen en een omgeving te creëren waarin medewerkers zich goed voelen in hun vel.
Wij roepen bedrijven en leidinggevenden dan ook op om te werken aan een duurzaam corporate well-being strategie of werkgeluk beleid om een goede voedingsbodem te bieden voor gezonde, gemotiveerde, gelukkige en productieve werknemers. Wat de voordelen hiervan zijn ontdek je bijvoorbeeld in dit artikel omtrent de ROI van werkgeluk.
Benieuwd naar wat Tryangle voor jou kan betekenen?
Tryangle ondersteunt organisaties in uiteenlopende welzijn en werkgeluk-topics met trainingen, coaching, consulting, teambuilding en inspiratie voor zowel individuele medewerkers enerzijds als leidinggevenden, HR managers en management teams anderzijds.
Klik en ontdek een overzicht van onze diensten en onze thema’s.