Bevragingskoorts

Tevredenheidsenquêtes zijn een waardevol instrument om inzicht te krijgen in het welzijn van medewerkers, maar bij sommige organisaties is er nog ruimte voor verbetering in de aanpak. Terwijl de ene organisatie nauwelijks iets meet, lijkt de andere te kampen met ‘bevragingskoorts’, wat uiteindelijk een averechts effect kan hebben.

Vragen, vragen en nog eens vragen

Psychosociale risicoanalyses moeten nu eenmaal gemaakt worden, maar soms ontdekken we bij medewerkers toch wel wat frustratie omtrent de hoeveelheid en frequentie van al die vragenlijsten. De meesten willen erg graag vertellen hoe ze het zien, wat ze nodig hebben en waar ze tegenaanlopen, maar soms horen we dat er weinig of niets (b)lijkt te gebeuren met alles wat wordt doorgegeven en zo verdwijnt de motivatie om nog meer vragen te beantwoorden als sneeuw voor de zon.

Kim Hilgert en Griet Deca geven 3 belangrijke tips om de (verplichte) welzijnsbevraging sterk(er) aan te pakken.

Tip 1: Beperk het aantal vragen

De lengte van de vragenlijst speelt een hele grote rol in de participatiegraad én in de kwaliteit van de feedback. Negentig vragen – en nee, dit cijfers komt helaas niet uit de lucht vallen – is natuurlijk een beetje te veel van het goede. Na tien vragen denken medewerkers “Komen er nog veel?” en zo neemt de alertheid al snel af, net als de bereidheid om nog genuanceerde feedback te geven op een thema waar men wel degelijk iets te zeggen heeft.

Tip 2: Vinger aan de pols

Probeer jij te meten hoe iemand zich over een langere periode gevoeld heeft? Of kan je dit misschien regelmatiger checken? Hoe voel jij je nu? Hoe was jouw dag vandaag? Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat we veel meer te weten komen wanneer er elke week of elke twee weken kan bevraagd worden. En dat kan op een zéér eenvoudige manier, met zogenaamde pulsemetingen, zoals een verkeerslichtaanpak: maximum drie vragen die peilen naar de voorbije week. Zo kunnen medewerkers heel instinctief en sneller antwoorden én kan je de tendensen veel sneller oppikken.

Tip 3: Doe iets met de antwoorden

Misschien een dooddoener, maar laten we eerlijk zijn: het stellen van vragen zonder daadwerkelijk naar de antwoorden te luisteren en actie te ondernemen is contraproductief. Het gaat erom echt te graven in wat de antwoorden ons vertellen. Het hoeft trouwens ook niet allemaal door HR te worden bedacht. Soms zijn de conclusies niet helder en is het nodig om een actiegericht gesprek aan te gaan. Niets zo frustrerend voor medewerkers als het idee dat hun feedback op een stapeltje belandt en er niets mee wordt gedaan. Doorbreek de frustratie en zet effectieve stappen op basis van wat jouw teams je vertellen.

Wat ga jij doen met de uitkomsten van jouw laatste welzijnsbevraging? En dat hoeft trouwens geen lang en diepgaand actieplan te zijn, waarbij je langer aan het plan werkt dan aan de uitvoering. Het allerbelangrijkste is iets doen met en voor jouw mensen.

Beluister of bekijk de volledige aflevering

Luister online, op Spotify of iTunes.

 Bekijk deze episode via ons Youtube kanaal.

Nog meer inspiratie?

In de podcast & videoreeks “SOS Werkgeluk” brengen we korte episodes waarin we op zoek gaan naar concrete tips omtrent een specifieke uitdaging rond welzijn of werkgeluk.

Heb je iets meer tijd? Dan kan je terecht in onze Try a Different Angle Podcast, waarin we dieper ingaan op werkgeluk hero cases en sterke welzijnsinitiatieven van specifieke organisaties.

Hier kan je alle afleveringen terugvinden!

You might be interested in …