In de podcast & videoreeks “SOS Werkgeluk” brengen we korte episodes waarin we op zoek gaan naar concrete tips omtrent een specifieke uitdaging rond welzijn of werkgeluk.
SOS Werkgeluk – Aflevering 1
In deze episode gaan we dieper in op de vraag hoe je omgaat met medewerkers die weigeren om de camera aan te zetten tijdens digitale meetings. Dit kan onbewust of onschuldig zijn, maar het kan ook een teken van deconnectie zijn ten opzichte van de werkgever of het team. Soms is het ook gewoon nodig en/of beleefd dat de camera gebruikt wordt, dus hoe pak je dat aan?
Connectie
Collega’s die pertinent weigeren om hun camera aan te zetten kan natuurlijk erg vervelend zijn voor de persoon die de vergadering leidt, maar ook tegenover de andere collega’s biedt het uitdagingen op vlak van verbinding.
Naar aanleiding van de thuiswerkrevolutie hebben we samen aan den lijve ondervonden hoe moeilijk het kan zijn om de connectie te blijven vasthouden indien we niet meer in dezelfde ruimte zitten. Wanneer we dan ook nog eens beeld verliezen, kan het helemaal moeilijk worden.
Onze CHO’s Griet Deca en Kim Hilgert geven deze tips mee:
Tip 1: Maak afspraken
Een eerste belangrijke tip is: communiceer over communicatie. Creëer een duidelijk kader en maak afspraken met elkaar. Wat verwachten we van elkaar, wat is de normale gang van zaken binnen ons team? Wat kan reden voor een uitzondering vormen? Hoe kunnen deze aangekaart worden? Hoe spreken we elkaar erop aan wanneer iets anders loopt dan afgesproken?
Tip 2: Gebruik humor
Mensen aanspreken op hun gedrag kan toch een stevige drempel vormen en met behulp van humor kan je dit op een luchtige manier aanpakken. Een teamleader geconfronteerd met dit specifieke probleem benoemde het bijvoorbeeld als volgt: “Als wij samen in dezelfde ruimte zouden zitten voor deze vergadering, zou jij dan ook met je handen voor je ogen zitten? Ik denk het niet!” – En plots floepten alle camera’s aan. Wij gebruiken zelf ook al eens stelling “Sorry, maar ik heb mijn telepathisch vermogen vandaag thuis gelaten!”. Humor kan heel veel deuren openen.
Tip 3: Benoem en waardeer het afgesproken gedrag
We voelen ons vaak geroepen om bij het “foute gedrag” in te grijpen, maar wanneer men het “juiste” gedrag vertoont, dan vinden we dat meestal zo normaal dat we dat onbenoemd laten. Over een gemiste kans gesproken! Appreciatie, uitspreken en onderstrepen wat wél goed gaat is immers een sterke manier om het gedrag dat we willen zien extra te bekrachtigen.
Extra tip: maak nuttig gebruik van de camera
De camera kan je ook inzetten als een waardevol element van de meeting. Je kan mensen bijvoorbeeld uitnodigen een item in beeld te brengen voor een check-in, of bij wijze van informeel contact het te hebben over de inrichting of de huisdieren die bij het thuiswerk in beeld te zien zijn. Of nog een optie: gebruik je (virtuele) achtergrond als “stemmingsmeter” waardoor andere collega’s heel snel de temperatuur kunnen opmeten omtrent hoe je je vandaag voelt. Meteen een aanknopingspunt voor een waardevol gesprek of een handige manier om in te schatten of dat speciale verzoek op dat ogenblik wel een goed idee is.
Bekijk deze episode via ons Youtube kanaal.
Leg jouw vraagstuk voor aan onze experten!
Onze topics zijn gebaseerd op echte cases en reële vragen, dus ook jij kan jouw concrete vragen doorsturen en wij zullen ons best doen om deze te beantwoorden in onze video’s. Voel je comfortabel om elke gewenste vraag te stellen, in deze reeks behandelen we elke voorbeeld dan ook anoniem.
Nog meer inspiratie?
Heb je iets meer tijd? Dan kan je terecht in onze Try a Different Angle Podcast, waarin we dieper ingaan op werkgeluk hero cases en sterke welzijnsinitiatieven van specifieke organisaties.