In de podcast & videoreeks “SOS Werkgeluk” brengen we korte episodes waarin we op zoek gaan naar concrete tips omtrent een specifieke uitdaging rond welzijn of werkgeluk.
SOS Werkgeluk – Aflevering 7
Eenmalige of losse welzijnsinitiatieven – zogenaamde one shots – kunnen leuk zijn en een (korte termijn) impact hebben, maar ze zijn niet altijd duurzaam. Hoe ga je dan wel voor een sterk en strategisch beleid voor meer werkgeluk en welzijn op de werkvloer?
Losse flodders
Losse initiatieven, hoewel ze op het eerste gezicht heel aantrekkelijk en leuk kunnen lijken, hebben vaak geen langdurige effecten. Een gefragmenteerde aanpak kan zelfs contraproductief zijn indien ze mogelijke essentiële basisaspecten negeren waar medewerkers vaak frustraties over voelen.
Een voorbeeld: door enkel te mikken op een evenement of een cadeau, zonder aandacht te besteden aan belangrijke fundamentele ontevredenheden zoals het feit dat er misschien permanent een hoge werkdruk heerst, kunnen we niet verwachten dat het gewenste resultaat wordt behaald.
Enkel een totaalaanpak, waarbij je kijkt naar de gehele organisatiecultuur en de omstandigheden die bijdragen aan het welzijn van medewerkers op alle niveaus, kan een lange termijn impact teweegbrengen op het werkgeluk en de prestaties van onze teams. Maar hoe doe je dat dan?
Tip 1: Find your why
Het is cruciaal om te beginnen met het definiëren van “the why” van jouw werkgelukbeleid: de stip op de horizon. Waar wil je naartoe als organisatie? Wat zijn specifieke doelstellingen en hoe draagt welzijn of werkgeluk daaraan bij? Wat betekent werkgeluk of workplace well-being precies voor jullie? Voor de ene organisatie kan dat vooral betekenen dat medewerkers gezond en veerkrachtig zijn, terwijl voor een ander bedrijf de focus kan liggen op het bevorderen van motivatie en samenwerking.
Tip 2: Betrek de juiste stakeholders
Zodra het waarom-vraagstuk helder is, is het cruciaal om na te denken over wie je aan boord moet krijgen om het beleid te realiseren. De meesten zijn het erover eens dat bijvoorbeeld de CEO en de leidinggevenden een belangrijke rol spelen om aan “lead by example” te doen. Dit is zeker een essentieel aspect, maar er zijn nog veel meer stakeholders betrokken bij een sterk welzijnsbeleid, zoals bijvoorbeeld preventieadviseurs, L&D verantwoordelijken en andere ambassadeurs uit alle lagen van de organisatie.
Tip 3: Het plan omzetten in actie
Een laatste aspect is dat het opstellen van een helder welzijns-actieplan niet betekent dat iedereen automatisch betrokken is met de uitvoering ervan. Integendeel, nu pas begint het echte werk, maar gelukkig is dit ook wanneer de echte voldoening en plezier beginnen, zodra dingen in beweging komen en medewerkers het verschil kunnen merken en voelen. Zorg er tot slot voor dat het plan blijft leven en zich kan aanpassen aan veranderende omstandigheden. Want welzijn en werkgeluk is iets waar je dagelijks aan sleutelt.
Bekijk deze episode via ons Youtube kanaal.
Leg jouw vraagstuk voor aan onze experten!
Onze topics zijn gebaseerd op echte cases en reële vragen, dus ook jij kan jouw concrete vragen doorsturen en wij zullen ons best doen om deze te beantwoorden in onze video’s. Voel je comfortabel om elke gewenste vraag te stellen, in deze reeks behandelen we elke voorbeeld dan ook anoniem.
Nog meer inspiratie?
Heb je iets meer tijd? Dan kan je terecht in onze Try a Different Angle Podcast, waarin we dieper ingaan op werkgeluk hero cases en sterke welzijnsinitiatieven van specifieke organisaties.