Een medewerker met een niet in te lossen verwachting

In de podcast & videoreeks “SOS Werkgeluk” brengen we korte episodes waarin we op zoek gaan naar concrete tips omtrent een specifieke uitdaging rond welzijn of werkgeluk.

SOS Werkgeluk – Aflevering 9

Stel: Er komt een medewerker aankloppen bij jou als leidinggevende met een bepaalde nood of verwachting. En jij beseft dat er geen directe oplossing mogelijk is. Hoe leg je dat uit en hoe ga je daar constructief mee om?

Tip 1: Een luisterend oor

Een belangrijke eerste tip is om je niet te laten afschrikken door mogelijke onrealistische verwachtingen. In veel organisaties zien we dat er men soms wel hoort waaien dat er een bepaalde nood is, maar er een zekere terughoudendheid heerst om er dieper op in te gaan, uit angst voor vragen die niet gaan kunnen beantwoord worden. Doen alsof je neus bloedt en het topic uit de weg gaan is niet zo productief voor de motivatie.

Door behoeften bespreekbaar te maken en een luisterend oor te bieden kan je misschien het probleem niet meteen oplossen, maar je draagt wél al bij aan stressvermindering. Door medewerkers de kans te geven hun hart te luchten, creëer je een omgeving van vertrouwen waarin mensen zich gehoord voelen en waarin samen naar alternatieven en oplossingen gezocht kan worden.

Tip 2: Duidelijke feedback

Naast het belang van luisteren, is ook wat je teruggeeft van belang. Maak duidelijk dat je gehoord en begrepen hebt wat er gezegd werd. Communiceer helder over wat op dit moment wel en niet mogelijk is.

Draai niet rond pot als je bijvoorbeeld weet dat er op dit moment geen budget is om een extra werkkracht aan het team toe te voegen. Geef niet toe aan “We zullen eens kijken wat we kunnen doen” als je weet dat die optie eigenlijk niet bestaat. Ga voor de korte pijn en wees eerlijk. Zo maak je meteen energie en ruimte vrij voor alle betrokkenen om andere creatieve oplossingen die misschien wel mogelijk zijn.

Tip 3: Wat is wél mogelijk

Niet blijven vasthangen in wat niet kan en denken in termen van mogelijkheden, zelfs op middellange tot lange termijn, kan heel waardevol zijn. Wij hebben het in onze interventies vaak over creatieve denkoefeningen en quick wins. Misschien kan er geen nieuwe medewerker aangenomen worden, maar wellicht kunnen bestaande takenpakketten onder de loep genomen worden, kunnen minder belangrijke of minder urgente taken geïdentificeerd worden of kan je samen brainstormen over andere beschikbare opties om het werk te verlichten.

Het ‘samen’ aspect is hierbij van cruciaal belang. Betrek niet alleen de vraagsteller, maar zelfs het hele team bij het bedenken van alternatieve oplossingen. Laat je dus niet leiden door angst en wat niet mogelijk is, maar kijk vooruit en zet in op de goodwill om er samen uit te komen.

Beluister of bekijk de volledige aflevering

Luister online, op Spotify of iTunes.

 Bekijk deze episode via ons Youtube kanaal.

Leg jouw vraagstuk voor aan onze experten!

Onze topics zijn gebaseerd op echte cases en reële vragen, dus ook jij kan jouw concrete vragen doorsturen en wij zullen ons best doen om deze te beantwoorden in onze video’s. Voel je comfortabel om elke gewenste vraag te stellen, in deze reeks behandelen we elke voorbeeld dan ook anoniem.

Leg jouw vraag voor aan onze CHOs!

Nog meer inspiratie?

Heb je iets meer tijd? Dan kan je terecht in onze Try a Different Angle Podcast, waarin we dieper ingaan op werkgeluk hero cases en sterke welzijnsinitiatieven van specifieke organisaties.

Hier kan je alle afleveringen terugvinden !

You might be interested in …