Verschillende verhalen tijdens een veranderingsproces

In de podcast & videoreeks “SOS Werkgeluk” brengen we korte episodes waarin we op zoek gaan naar concrete tips omtrent een specifieke uitdaging rond welzijn of werkgeluk.

SOS Werkgeluk – Aflevering 11

Een organisatie in verandering: er gebeurt van alles, er leeft onzekerheid in de teams. Medewerkers proberen overal informatie te sprokkelen, maar krijgen soms verschillende verhalen te horen. Het resultaat? Nog meer onzekerheid en steeds minder openheid voor de veranderingen op zich. Hoe pak je het wel goed aan? Griet en Kim geven enkele tips.

Tip 1: Wie, wat, waar, waarom

Zeker bij change trajecten is sterke top-down communicatie van essentieel belang. Voordat er iets gedeeld wordt, ga je best nadenken over de kernboodschap, hoe je deze wil overbrengen, aan wie en op welk moment. Helderheid op dit niveau is cruciaal, zodat de boodschap uniform en gepast kan gebracht worden naar de rest van de organisatie.

Tip 2: Niet vatbaar voor interpretatie

Aftoetsen of iedereen rond de tafel alles telkens goed begrepen heeft is geen overbodige luxe. Wordt de boodschap door alle belanghebbenden op dezelfde manier geïnterpreteerd – en doorgegeven? Nagaan hoe die boodschap is binnengekomen, zeker voor wie misschien niet aanwezig is tijdens communicatiemomenten, kan twijfel en onduidelijkheid verderop in het proces voorkomen, aangezien verschillende stemmen of standpunten tot onrust kan leiden.

Vraag de ontvangers bijvoorbeeld om in hun eigen woorden samen te vatten wat ze precies begrepen hebben en help tussenpersonen door te vertalen naar de verschillende niveaus. Ook voldoende herhalen helpt hier zeker bij, want één keer is geen keer. Ga door totdat je het gevoel hebt dat iedereen op dezelfde golflengte zit.

Tip 3: Geen mist creëren

Het is eventeer van belang om transparant te zijn, ook over wat misschien nog niet bekend is, aangezien er niet hier vaak onzekerheid over ontstaat. Mensen hebben behoefte aan helderheid en transparantie, zelfs als iets nog niet is afgesproken of besloten. Het is volkomen acceptabel om te erkennen dat bepaalde zaken op dit moment nog niet geweten zijn, en bijvoorbeeld op een specifiek moment in de toekomst zullen worden uitgeklaard. Uitspraken zoals “geen commentaar” zijn niet zo constructief en dragen niet bij aan heldere communicatie.

Ken je het kinderspelletje waarbij de ene persoon in een lange rij steeds een zin in het oor van de volgende fluistert? En wat voor bizarre creatie aan de andere kant van de rij tevoorschijn kan komen? Wees je er van bewust dat dit ook in jouw organisatie gebeurt, wanneer een boodschap van management via afdelingshoofden en leidinggevenden doorsijpelt, aangevuld met hoe medewerkers er dan ook nog eens onderling over kunnen debatteren. Je realiseren dat dit kan gebeuren is alvast een deel van de oplossing. Met de nodige aandacht voor helderheid en consistentie, samen met voldoende aftoetsen en herhalen kan je de ruis op de lijn maximaal vermijden en alle medewerkers mee krijgen in het verhaal.

Beluister of bekijk de volledige aflevering

Luister online, op Spotify of iTunes.

 Bekijk deze episode via ons Youtube kanaal.

Leg jouw vraagstuk voor aan onze experten!

Onze topics zijn gebaseerd op echte cases en reële vragen, dus ook jij kan jouw concrete vragen doorsturen en wij zullen ons best doen om deze te beantwoorden in onze video’s. Voel je comfortabel om elke gewenste vraag te stellen, in deze reeks behandelen we elke voorbeeld dan ook anoniem.

Leg jouw vraag voor aan onze CHOs!

Nog meer inspiratie?

Heb je iets meer tijd? Dan kan je terecht in onze Try a Different Angle Podcast, waarin we dieper ingaan op werkgeluk hero cases en sterke welzijnsinitiatieven van specifieke organisaties.

Hier kan je alle afleveringen terugvinden !

You might be interested in …