Tips voor leidinggevenden die toxische werkomgevingen willen helpen voorkomen

In dit blogartikel kon je al meer lezen over de symptomen waaraan je een toxische organisatiecultuur kan herkennen. Het is duidelijk dat toxische werkomgevingen negatieve effecten kunnen hebben op de mentale en fysieke gezondheid van werknemers, en kunnen leiden tot verhoogde verloop en verminderde productiviteit.

Cijfers van Securex en KU Leuven tonen aan dat 54% van werknemers onder toxisch leiderschap risico loopt op burn-out. De precieze stijl waarmee iemand leidinggeeft bepaalt daarbij 32% van het burn-outrisico van zijn medewerkers. Helaas heeft slechts 1/3 van de leidinggevenden een constructieve stijl die burn-out helpt voorkomen.

Leidinggevenden leveren dus een zeer belangrijke bijdrage aan de dagelijkse werkcultuur én het welzijn en het werkgeluk van medewerkers. Daarom geven we graag deze 10 tips mee voor leidinggevenden die een gezonde en respectvolle werkomgeving willen creëren:

1. Stel duidelijke verwachtingen en communiceer ze helder: zorg ervoor dat je teamleden weten wat van hen verwacht wordt en hoe ze beoordeeld worden.

2. Moedig open communicatie aan: stimuleer medewerkers om oprecht en respectvol te communiceren, zowel met elkaar als met leidinggevenden.

3. Stel grenzen en handhaaf ze: wees duidelijk over gedragsregels en zorg dat iedereen deze volgt, inclusief leidinggevenden.

4. Bevorder diversiteit en inclusiviteit: creëer een werkomgeving waarin iedereen zich welkom en geaccepteerd voelt, ongeacht leeftijd, ras, geslacht, seksuele oriëntatie of achtergrond. Maak vooral bespreekbaar wat ieder in zijn of haar eigenheid nodig heeft om zich goed te kunnen voelen.

5. Promoot een gezonde werk-privé balans: zorg dat medewerkers de tijd hebben om te ontspannen en te herstellen, en voorkom overmatige werkdruk. Hou de vinger aan de pols om een goede inschatting van de werkdruk te kunnen maken en geef zelf het goede voorbeeld door niet altijd “aan” te staan.

6. Wees transparant en toegankelijk: wees open en eerlijk in je communicatie en maak het makkelijk voor werknemers om met jou te communiceren. Het is niet omdat je fysiek aanwezig bent op de werkvloer, dat medewerkers geen drempel ervaren om je aan te spreken wanneer je bijvoorbeeld (voortdurend) in meeting bentof heel de tijd heftig op je klavier tokkelt. Zorg niet enkel voor voldoende aanwezigheid, maar vooral ook voor een gemakkelijke aanspreekbaarheid.

7. Luister naar feedback: wees open voor kritiek en feedback en maak verbeteringen waar nodig. Vraag door wanneer je feedback krijgt zodat de collega die zich uit zich ook geapprecieerd voelt en jij goed kan checken of je het goed begrepen hebt.

8. Waardeer en beloon je medewerkers: toon appreciatie en respect voor het werk dat wordt uitgevoerd en geef hen de erkenning die ze verdienen.

9. Stel een anti-pestbeleid op: zorg dat er heldere richtlijnen zijn voor het voorkomen en aanpakken van intimidatie, pesten of discriminatie. Mensen die gewenst gedrag stellen, moeten dat ook weten dus spreek niet enkel aan op ongewenst gedrag, maar geef vooral ook complimenten wanneer je gewenst gedrag opmerkt.

10. Lead by example: als leidinggevenden een positieve en respectvolle houding aannemen, zijn medewerkers meer geneigd om dit ook te volgen. Wanneer het management team en leidinggevenden zelf open, eerlijk en kwetsbaar zijn, en bijvoorbeeld laten zien dat fouten maken vooral kansen biedt om te leren en te groeien, inspireert dit anderen om hetzelfde te doen.

Door deze tips toe te passen, kunnen leidinggevenden een positieve en enthousiasmerende werkcultuur creëren die bijdraagt aan het welzijn en de motivatie van werknemers. Het resultaat is een productieve, efficiënte en plezierige werkomgeving waarin iedereen zich gesteund en gewaardeerd voelt.

Wedden dat je klanten onmiddellijk het verschil zullen voelen?!

Leestip: Chief Happiness geeft nog meer inzichten in toxisch leiderschap in dit blogartikel.

Leestip: Corporate Well-Being experte Kim Hilgert vertelt meer over hoe je je bedrijfscultuur positief kan transformeren met behulp van Random Acts of Kindness.

Op zoek naar ondersteuning rond toxisch gedrag op de werkvloer?

Dit zijn alvast enkele meer diepgaande (in-company) workshops die specifiek op dit topic ingaan.
Voor medewerkers: “Toxisch gedrag op het werk als burn-out trigger”
Toxische werkculturen, ongezonde relaties met collega’s of destructief leiderschap kunnen bijdragen aan langdurige stress, verslechterende mentale gezondheid en uiteindelijk leiden tot burn-out. In deze sessie willen we bewust maken welke subtiele signalen en patronen vanuit verschillende invalshoeken (collega’s, leidinggevenden en bedrijfscultuur) kunnen leiden tot toxische werksituaties en hoe deze een stress- en burn-out spiraal kunnen veroorzaken.
Voor iedereen: “Omgaan met ongewenst gedrag op de werkvloer”
In deze interactieve training, aangepast aan de deelnemersgroep (medewerkers, HR professionals of leidinggevenden), zoomen we in op ongewenst gedrag, wat het precies is, welke verschillende vormen er zijn en wat de gevolgen kunnen zijn. Samen maken we (on)gewenst bedrag bespreekbaar, ontdekken een framework en technieken om ermee om te gaan en identificeren we manieren om grenzen te stellen in een professionele relatie en wederzijds respect op de werkplek te bevorderen.
TIP: Deze workshop wordt op regelmatige basis in ons online open aanbod gegeven. Klik op deze link voor de eerstvolgende sessie in de kalender.
Voor leidinggevenden: ”Een speak-up cultuur creëren”
Een workshop boordevol tips en technieken voor een gezonde, assertieve communicatie en speak-up cultuur. Communicatie is immers een gedeelde verantwoordelijkheid waarin iedereen kan bijdragen tot een bedrijfscultuur die uitnodigt tot zich durven uitspreken. Op de agenda: grenzen stellen, verbindend nee zeggen, hulp vragen, gezond omgaan met conflicten, …
Voor leidinggevenden: ”De impact van leidinggeven op werkgeluk, motivatie, communicatie en werkdruk”
7 op 10 medewerkers verlaten hun job omwille van de leidinggevende… een cijfer dat tot nadenken stemt. De impact van leidinggevenden op het welzijn en werkgeluk van hun teamleden is bijzonder groot! Hoe geef je als leidinggevende dan de juiste ondersteuning? In deze opleiding leren deelnemers hoe ze hun team kunnen enthousiasmeren, hoe ze toxische stress kunnen voorkomen, en met welke technieken ze het welzijn en werkgeluk van hun medewerkers kunnen vergroten. (Deze opleiding is erkend voor het functiecomplement)

Benieuwd naar deze (en andere) workshops?

Wil je inzetten op een positieve bedrijfscultuur, met ruimte voor welzijn en werkgeluk? 

Maak gebruik van een interne werkgeluk ambassadeur!

Corporate Well-Being and Happiness at Work Ambassador Training
Opleiding Corporate Well-Being and Happiness at Work Ambassador
Deze driedaagse opleiding biedt een sterk kader met de wetenschappelijke basisprincipes en alle relevante theoretische kennis, best practices en praktische tools om dit thema op de agenda te zetten en levend te houden in jouw organisatie. Tevens stel je al meteen een eigen plan van aanpak op om toe te passen in je eigen werkcontext.
Goed om weten
(!) Schrijf je tijdig in en scoor een vroegboekkorting.

Over de auteur van dit artikel

Griet Deca is Chief Happiness en co-founder van Tryangle Happiness and Well-Being at Work en begeleidt organisaties, managers, teams en medewerkers om samen te bouwen aan meer welzijn en geluk op de werkvloer. 
Als keynote speaker met glimlach-garantie, auteur en doorgewinterde trainer en consultant heeft Griet een missie van 2 millimeter: Ervoor zorgen dat iedereen na de werkdag naar huis gaat met de mondhoeken 2 millimeter de hoogte in. En dat zorgt voor zo’n andere wereld dan wanneer je thuiskomt met je mondhoeken die 2 millimeter naar beneden hangen…
Je vindt hier nog meer Tryangle blogs van Griet of je kan haar aan het werk zien in dit rondetafelgesprek van Baanbrekende Werkgever. Je kan haar ook overal ten velde terugvinden met opiniestukken zoals op #ZigzagHR, Bloovi, Jobat of via haar eigen website of LinkedIn pagina.

You might be interested in …