Van competitief leiderschap naar menselijk leiderschap


Onze eigenste Tryangle co-founder Kim Hilgert begon in juli 2021 aan een heus avontuur!
Ze trok 6 dagen op wandeltocht door de prachtige natuur in Zweeds Lapland!

In deze bijzondere context mocht ze heel wat ondernemers ontmoeten en leerde ze heel wat bij over hun visies op leiderschap en werkgeluk. In deze driedelige reeks deelt ze haar inzichten en ontdekkingen.

Lessen in Leiderschap uit Lapland #1:
Van competitief leiderschap naar menselijk leiderschap

Stel je voor: een mountain cabin in een geweldig Zweeds landschap. Buiten regent en waait het. Na een lange dag stappen komt er een discussie op gang over hoe je als (bedrijfs)leider omgaat met je medewerkers en hoe je hen duidelijk maakt wat je wil en hoe je dat wil bereiken. Ik hoor zinnen als “Ik moet hen overtuigen”, “Ik moet de strijd aangaan en winnen”, “Ik moet de sterkste zijn”, “Ze moeten akkoord gaan”. Ik bedenk me dat het ook anders kan en ben in de verleiding om hen te overtuigen met argumenten uit welzijn en werkgeluk, maar… doe ik dan niet precies hetzelfde?

De coach in mij haalt even diep ademt en beslist om hen een spiegel voor te houden: “Besef je hoeveel keer je ‘moeten’ zegt? En hoeveel oorlogstaal je gebruikt? Is dat hoe je je dagdagelijkse job ziet?” Er viel een opvallende stilte… En toen werd de discussie pas echt interessant.

Onze conclusies?

Je hoeft niet ‘rood’ te zijn om een goed leider te zijn

Vanuit een historisch cliché dat je de ‘baas’ bent, leeft bij heel wat leidinggevenden het (onbewuste) idee dat ze sterk en dominant moeten zijn om voldoende respect af te dwingen van hun medewerkers. Vanuit adaptief en dienend leiderschap zijn er mooie voorbeelden van leidinggevenden die autonomie geven aan hun medewerkers en die vanuit een gedeelde verantwoordelijkheid samen op zoek gaan naar oplossingen, werkstructuren en de beste resultaten. Op die manier voelt iedereen zich betrokken bij de behaalde resultaten met de best mogelijke relatie tussen leider en collega’s.

Je kan ook op een menselijke en waardevolle manier communiceren

Als leider bereik je het meest door duidelijk te communiceren met respect voor je eigen grenzen en die van de anderen. Dit wil dus niet zeggen dat je op alles wat je medewerkers vragen “ja” moet antwoorden. Je kan op zoek gaan naar de nood die achter de vraag schuilgaat en samen oplossingen en antwoorden zoeken, zonder dat iemand moet winnen of verliezen. Vanuit de waarden van het bedrijf en het team, kies je voor een menselijk aanpak waarin duidelijk is wat de opties zijn, waarin empathie een plaats heeft en waar je zoekt naar een win-win.

Spreken is zilver, zwijgen is goud

Start met écht luisteren naar je medewerkers: wat zeggen ze? Waarom? Hoe? Durf doorvragen, laat concrete voorbeelden benoemen en vat samen zodat ze helemaal zeker zijn dat je het goed begrepen hebt. Stilte kan helpen om je medewerker de kans te geven om zich preciezer uit te drukken en geeft jezelf de kans om na te denken over je volgende vraag. Een extra tip hierbij: luister om te begrijpen, niet om te antwoorden. Eens je de situatie goed in kaart hebt, kan je zoeken naar oplossingen en antwoorden.

En de uitkomst van de discussie die avond? Wanneer we tijdens onze laatste avond samen overlopen wat iedereen concreet gaat doen met wat ze geleerd hebben deze week, klinkt heel oprecht: “Ik ga het competitief leiderschap vervangen door menselijk leiderschap.” En dat kunnen we enkel toejuichen!

Meer weten?

Lees het artikel Lessen in Leiderschap uit Lapland #2:
“Ik geef mijn medewerkers alles en toch zijn ze niet tevreden”.
Het derde artikel Lessen in Leiderschap uit Lapland #3: 
“If you want to go fast, go alone. If you want to go fast, go together”

 

Wil je meer weten over positief, mensgericht en empathisch leiderschap? Neem eens een kijkje op onze website, ontdek het subthema rond leiderschap en teambuilding in onze piramide van werkgeluk of neem gewoon rechtstreeks contact met ons op om te praten over hoe we jou kunnen helpen.

 

You might be interested in …